Son Konu

Dinimizde avcılığın yeri nedir?

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
31
Puanları
48
Credits
-6
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Dinimizde avcılığın yeri nedir?
islamda avcılığın onemive yeri
CEVAP
Allahu teala, insanlar icin ceşitli hayvanlar yaratmıştır Bıldırcın, tavşan, balık gibi hayvanların etinden; sansar, porsuk, tilki gibi hayvanların postundan; geyiklerin derisinden; tıpta ve ıtriyatta kullanılmak uzere misk ceylanlarının miskinden; deniz hayvanlarının incisinden, mercanından; filin dişinden istifade etmek icin avlamak; kurt, domuz, yılan, fare gibi hayvanları da zararlarını onlemek icin, işkence etmeden, mesela yakmadan, suda boğmadan oldurmek caizdir

Avcılık yaparken başkalarının mahsullerine zarar vermemelidir Maalesef, (Zevk icin balık tutmayı ve avcılık yapmayı, ince ruhlu muslumanlara hic yakıştırmam Kendilerine daha normal ve meşru eğlenceler bulsunlar) diyen yazarlar turemiştir Ticaret icin olmasa da, sırf balık yiyebilmek icin balık tutmak haram veya mekruh değildir Caizdir Hatta balık yemeye hic ihtiyacı olmasa bile, sırf uzerindeki stresi atmak icin balık avlayıp, tuttuğu balıkları muhtaclara vermek de caizdir

Cenabı Hak, Kuranı kerimde balık avlamayı helal kılmış, (Deniz avı yapmak ve onu yemek helal kılındı) buyurmuştur (Maide 96)

Allahu tealanın helal kıldığı avcılığı gayri meşru iş gibi gostermek yanlıştır

Vahşi hayvanları avlamak, mubah bir kazanc yoluysa da, ticaret, ziraat, sanat gibi diğer kazanc yolları bundan daha efdaldir Sırf eğlence icin avcılık hoş değildir Kalbe sıkıntı verir, hayvanlara karşı şefkat duygularını koreltir, merhamet duygusunu azaltır

Fakat avcılığa, hayvan kesmeye haram veya gayri meşru iş demek caiz değildir Kasap da hayvanları kesmektedir Kasabın yaptığı işe vicdansızlık denir mi? Avlanırken, hayvan oldururken, hayvanlara işkence edilmiyorsa, dinimizin bildirdiği hudutlara riayet ediliyorsa mesele yok demektir

Avcılık; tufekle, tuzak kurmakla yapıldığı gibi, talim gormuş kopek, tazı, şahin, atmaca, doğan gibi hayvanlarla da yapılır Talim gormemiş hayvanlarla avcılık yapılmaz

Yani hayvanın, avı kendisi icin değil, sahibi icin avlaması lazımdır Bir hayvanın talim gormuş olduğu, peş peşe uc defa tuttuğu avı yemeden sahibine getirmesinden anlaşılır Atmaca, şahin gibi tırnaklı kuşlarınsa, bırakıldıktan sonra, cağrıldığı vakit ucup gelmelerinden anlaşılır Bir kopek avladığı hayvanı yese veya bir atmaca cağırıldığı halde gelmese, boyle hayvanların avladığı hayvan yenmez

Avın yenebilmesi icin şunlara riayet lazımdır:

1 Av; keklik, tavşan gibi eti yenen hayvan olmalıdır

2 Avcı, Musluman veya ehli kitap olmalı, ava silah atarken veya talim gormuş hayvanı ava gonderirken Besmele cekmelidir! Besmele unutulursa mahzuru olmaz Kasten terk edilirse avın eti yenmez Kitapsız kafirlerin, murtetlerin kestiği, avladığı hayvanı yemekse haramdır

3 Av, aldığı yaradan olmelidir Olmeden ele gecirilirse besmeleyle kesilmesi lazım olur

4 Avcı, hemen koşup gitmeli, yara alan av hayvanını hemen boğazlamalıdır! Gidene kadar olurse mahzuru olmaz, yani eti yenir Av, gozden kaybolduktan sonra başka uzak bir yerde olu olarak bulunursa eti yenmez Cunku başka bir sebeple olmuş olabilir Mesela yuksekten duşerek veya bir ağaca carpıp olebilir İlk aldığı yara derinse, kan akmışsa yenir

5 Yara alan bir avı, başka birisine ait talim gormuş bir hayvan tutup oldururse yenmez Kendi hayvanı oldurmuş olmalıdır

6 Talim gormuş bir kopek, tuttuğu avın etinden yerse, o avı yemek caiz olmaz Fakat şahin gibi bir kuş yakaladığı avın etinden yerse mahzuru olmaz Cağırılınca gelen avcı kuşun tuttuğu av yenir Avını kopek dişiyle veya pencesiyle yakalayan hayvanın eti yenmez

7 Av tutanın olur Bir kimse, bir avı vurup duşurdukten sonra, av kalkıp kacarken, başkası yakalarsa, av yakalayanın olur

8 Kara ve su kaplumbağasıyla istiridye ve midye gibi deniz haşaratı yenmez

9 Balık suretinde olmayan deniz hayvanları yenmez Su icinde kendiliğinden olup, karnı ust tarafta bulunan balık yenmez Ağla, sacmayla, ilacla, sarsıntıyla, buz arasında sıkışarak olen balık yenir

10 Besmelesiz tutulan veya kafirlerin, avladığı balıkları yemek helaldir Fakat avladıkları diğer hayvanları yemekse haramdır Hanefi mezhebinde, domuzdan başka her hayvan olunce kılı, kemiği, siniri ve dişi temiz olur Leşin derisi, necis olmayan maddeyle dabağlanınca temiz olur Necis maddeyle dabağlanınca, uc kere yıkayıp sıktıktan sonra temiz olur Domuz ve yılan derisi hicbir zaman temiz olmaz Bunlarla yapılan cuzdan, kemer, canta, elbiseyle namaz kılmamalıdır! Domuz ve yılan haric, eti yenmeyen hayvan, dine uygun kesilince veya avlanınca yalnız derisi temiz olur Boyle oldurulmuş bir hayvanın postu uzerinde namaz kılmak caiz olur

Sual: Eti yenen ve yenmeyen vahşi hayvanları herhangi bir maksatla oldurmek gunah mıdır? Mesela sansarı postu icin, ceylanı eti icin avlamak caiz midir?
CEVAP
Hicbir hayvana eziyet, işkence etmek, suda boğarak veya ateşte yakarak oldurmek caiz değildir Hayvana işkence etmek, gayri muslim vatandaşa işkence etmekten daha buyuk gunahtır Gayri muslim vatandaşa eziyet etmek de Muslumana eziyet etmekten daha buyuk gunahtır (Durrul muhtar)

Maksatsız olarak bir hayvanı oldurmek caiz değildir Ahirette, (Onu nicin oldurdun?) diye sorguya cekilecektir Hayvanları birbiriyle dovuşturmek de caiz değildir Hayvanların hakkına riayet etmeli, onlara acımalıdır Hadisi şerifte, (Merhamet et ki, merhamet olunasın!) buyuruldu (Şira)

Zararlı hayvanları oldurmek caiz olduğu gibi, sansar, porsuk gibi hayvanları derisi ve kurku icin, geyik, ceylan gibi hayvanları eti icin oldurmek de caizdir Domuz haric, eti yenmeyen ceşitli hayvanları para karşılığı gayrimuslimlere ihrac etmek de caizdir (Şerhi Nikaye)

Zararsız hayvanları oldurmek caiz değildir Zararlıları da eziyetsiz oldurmek caizdir (Berika)

Sual: Av hayvanını, mesela tavşanı uyurken değil de, uyandırıp kacarken vurmalı deniyor Uyurken vurmak caiz midir?
CEVAP
Evet, caizdir
 
Üst Alt