bilgiliadam
Yeni Üye
Duyumcu Şuphecilik Nedir? Hakkında Bilgi
Duyumların getirdiği bilginin oznel olduğunu ileri suren şuphecilik
Duyumcu şuphecilik duyumun nesnel temelini bırakıp oznel yanını ele alır Bu bakımdan hem duyumcu hem de oznelci yapıdadır Antik Cağ Yunan duşuncesinin unlu şuphecileri Pyrrhon, Aenesidemos, Timon, Agrippa, Zenodotos gibi duşunurler nesnelerin algıladığımız bicimde varolduklarından şuphelenmek gerektiğini ileri surerler; cunku her insanın duyumu başkadır ve herkes kendi duyumuyla algıladığından, başkasınınkine benzemeyen, kendine ozgu bir bilgi edinir Bu duşunceyi tanıtlamak icin de ozellikle Aenesidemos, tropos adı verilen on kanıt ileri surer
Bu kanıtlar şoyle ozetlenebilir: Hepimiz aynı bicimde algılasaydık aynı duşunceleri ya da bilgileri edinirdik, oysa hepimizin ceşitli ve birbirimizinkine benzemeyen duşunceleri var Oyleyse, nesnel gerceklik yoktur, bilgilerimizden daima şuphe etmeliyiz Duyumcu şupheciler bundan katıksız idealist bir sonuc cıkarırlar: Aynı nedenin ceşitli sonucları olabilir; guneş, karartır, kızartır, eritir ve yakar Oyleyse nedensellik yoktur, nedensellik olmadığına gore oluş eş deyişle devim de yoktur Duyumcu şuphecilerin duştukleri bu buyuk yanılgı, duyumun nesnel temelini bırakıp sadece oznel yanını ele almalarının sonucudur
Duyumların getirdiği bilginin oznel olduğunu ileri suren şuphecilik
Duyumcu şuphecilik duyumun nesnel temelini bırakıp oznel yanını ele alır Bu bakımdan hem duyumcu hem de oznelci yapıdadır Antik Cağ Yunan duşuncesinin unlu şuphecileri Pyrrhon, Aenesidemos, Timon, Agrippa, Zenodotos gibi duşunurler nesnelerin algıladığımız bicimde varolduklarından şuphelenmek gerektiğini ileri surerler; cunku her insanın duyumu başkadır ve herkes kendi duyumuyla algıladığından, başkasınınkine benzemeyen, kendine ozgu bir bilgi edinir Bu duşunceyi tanıtlamak icin de ozellikle Aenesidemos, tropos adı verilen on kanıt ileri surer
Bu kanıtlar şoyle ozetlenebilir: Hepimiz aynı bicimde algılasaydık aynı duşunceleri ya da bilgileri edinirdik, oysa hepimizin ceşitli ve birbirimizinkine benzemeyen duşunceleri var Oyleyse, nesnel gerceklik yoktur, bilgilerimizden daima şuphe etmeliyiz Duyumcu şupheciler bundan katıksız idealist bir sonuc cıkarırlar: Aynı nedenin ceşitli sonucları olabilir; guneş, karartır, kızartır, eritir ve yakar Oyleyse nedensellik yoktur, nedensellik olmadığına gore oluş eş deyişle devim de yoktur Duyumcu şuphecilerin duştukleri bu buyuk yanılgı, duyumun nesnel temelini bırakıp sadece oznel yanını ele almalarının sonucudur