Son Konu

hammurabi kanunları nelerdir maddeler halinde

iltasyazilim

Yeni Üye
Katılım
25 Ara 2016
Mesajlar
2
Tepkime
1
Puanları
38
Yaş
35
Credits
-2
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Hammurabi yasaları M Ö 1760 yılı civarında Mezopotamya'da yaratılan, tarihin en eski ve en iyi korunmuş yazılmış kanunlarından biri Bu dönemden önce toplanan yasa koleksiyonları arasında Bitki Örtüsü kralı UrNammu'nun kanun kitabı (M Ö 2050), Eşnunna kanun kitabı (M Ö 1930), ve İsin'li Lipitİştar'ın kanun kitabı (M Ö 1870) yer alırBabil kralı Hammurabi'nin (M Ö 1728M Ö 1686) farklı alanlara yönlendirilmiş meselelerde verdiği kararlar, Babil'in koruyucu tanrısı Marduk namına yapılan Esagila Tapınağı'na dikilen bir taş üzerine Akatça dilinde yazılmıştı Hammurabi, kendisine bu kanunları yazdıranın güneş tanrısı Şamaş'ın olduğunu söylemiştir Dolayısıyla kanunlar da tanrı sözü sayılıyordu
Kazıbilimci Jean Vincent Scheil'in 1901'de Susa, Elam'da bulduğu (bugünkü Huzistan, İran) ve Fransa'ya taşıdığı Hammurabi Kanunları'nın yazılı olduğu stel, Louvre Müzesi'nde sergilenmektedir Takriben iki metrelik silindirik bir taşın üstüne çivi yazısı ile yazılmış olan kanunlar bütün 282 maddedir, fakat bu maddelerin 30'u (madde 6699) hemen okunamayacak durumdadır 13 sayısı lanetli sayıldığı için 13 madde yazılmamıştır
5 Eğer bir yargıç bir davaya bakar ve bir karara varırsa verdiği hükmü yazılmış olarak ibraz eder; daha sonra verdiği kararda bir kusur ortaya çıkarsa ve bu kendi hatasından kaynaklanırsa o süre davada onun tarafından kararlaştırılan para cezasının on iki katını öder ve halka ilan edilerek yargıçlık makamından el çektirilir ve yeniden katiyen yargıçlık icra etmek için oraya oturamaz
12 Eğer şahit bulunamıyorsa yargıç en fazla sekiz ay almak üzere bir süre tanır Sekiz aylık süre içinde şahit ortaya çıkmamışsa suçludur ve az önce karara bağlanmamış davadaki para cezasını üstlenir
17 Eğer bir kişi açık alanda kadın ya da erkek bir firari köle bulursa ve onu efendisine getirirse kölenin sahibi ona iki şikel gümüş ödeyecektir
18 Eğer köle efendisinin adını söylemezse onu bulan kişi saraya getirecektir; daha pozitif araştırma yapıldıktan sonra efendisine geri götürülecektir
30 Eğer bir kabile reisi ya da bir adam evini, bahçesini veya arazisini terk eder ve ödenti karşılığı kiraya verirse ve başkası onun evinin, bahçesinin ve arazisinin zilyedi olursa ve onları üç sene süresince kullanırsa onların birincil sahibinin geri dönüp evini, bahçesini ve arazisini geri istemesi halinde ona geri verilmez ve onların zilyedi olan ve kullanan birey onları kullanmaya devam eder
31 Eğer onları bir yıllığına kiralar ve bir sene daha sonra geri dönerse evi, bahçesi ve arazisi ona geri verilecek ve onlara bitmiş sahip olacaktır
32 Eğer bir kabile reisi ya da bir adam savaşta ele geçirilir ve bir tüccar onların özgürlüğünü satın alırsa ve onları saraya geri getirirse kendi evinde özgürlüğünü satın almaya yetecek araçlarının olduğu takdirde kendisinin özgürlüğünü satın alır; evinde kendi özgürlüğünü satın almaya yetecek hiçbir şey yoksa kendi topluluğunun mabedi göre özgürlüğü satın alınır; onun özgürlüğünü satın almak için tapınakta bir şey yahut mahkeme onun özgürlüğünü satın alır Arazisi, bahçesi ve evi özgürlüğünü satın olmak için verilemez
35 Her hangi bir kişi kralın kabile reislerine armağan ettiği sığırı ya da koyunu satın alırsa parasını kaybeder
36 Bir kabile reisinin, bir adamın ya da bir tebaanın kiraladığı arazisi, bahçesi ve evi satılamaz
37 Her hangi bir kimse bir kabile reisinin, bir adamın ya da bir tebaanın kiradaki arazisini, bahçesini veya evini satın alırsa onun satmak sözleşmesi tableti kırılır (geçersiz duyuru edilir) ve parası yanar Arazi, bahçe ve konut sahibine geri verilir
38 Bir mülkün kirasının ödeyerek diğer her türlü yükümlülükten muaf olma hakkına sahip olan bir kabile reisi, adam veya tebaa tarlası, evi ve bahçesi üzerindeki bu imtiyazını karısına veya kızına devredemez; borcuna karşılık veremez
39 Oysa, satın aldığı bir tarlayı, bahçeyi ya da evi karısına ya da kızına devredebilir, onların mülkiyetine katabilir ya da borcuna karşılık olarak verebilir
40 Tarlasını, bahçesini ve evini bir tüccara ya da başka bir kamu görevlisine satabilir, müşteri ise tarlayı, evi ve bahçeyi faydalanma hakkı karşılığında elinde tutabilir
42 Eğer bir birey derin etki bırakmak üzere bir tarlayı teslim alır ve o tarladan hiçbir ürün elde edemezse bu onun tarlada çalışmadığını ispatlar ve komşusunun yetiştirdiği kadar tahılı tarla sahibine teslim etmelidir
43 Eğer tarlayı işlemeyip nadasa bırakmışsa komşularının oysa değin tahılı tarla sahibine verecektir ve nadasa bıraktığı tarlayı sabanla sürüp tohum ektikten sonra sahibine iade edecektir
44 Bir kimse verimsiz bir araziyi ekilebilir bir ışık halkası getirmek için teslim almış; oysa, tembellik yaparak o araziyi ekilebilir bir hale getirmemişse dördüncü yılda araziyi sabanla sürmeli, tırmıklamalı ve çift sürmeli ve ondan daha sonra sahibine geri vermeli ve ayrıca on gan (bir arazi ölçüm birimi)'lık bir arazi için on gur (bir ölçü birimi) tahılı arazi sahibine vermelidir
45 Bir kimse tarlasını değişmez bir kira karşılığı ziraat için kiralıyor ve kira bedelini de alıyorsa; ama, havaların kötü gitmesi nedeniyle ürün yok oluyorsa hasar toprağı işleyene aittir
46 Tarladan sabit bir kira almaz ve ürünün yarısı ya da üçte biri karşılığı kiralarsa tarladan elde edilen mahsul mülk sahibi ile araziyi işleyen aralarında orantılı olarak taksim edilir
47 Birincil yıl mahsul almada başarılı olamadığı için başkalarınca işlenen bir tarlayı teslim alırsa birincil tarlanın sahibi itiraz edemez, tarla işlenir ve anlaşmaya tarafından mahsulü toplanır
48 bir kimse borçlanmışsa ve bir kasırga tahılları yere yatırmış veya hasat başarılı olamamışsa veya susuzluktan tahıllar büyüyememişse o yıl alacaklısına tahıl vermesi gerekmez; borç tabletini suda yıkar ve o yıl için hiçbir kira ödemez
49 Bir kimse bir tüccardan para alır ve tüccara susam veya mısır ekilebilen bir tarlayı verir ve tarlaya susam veya darı ekilmesini sipariş ederse ve yetiştirici tarlaya susam ve darı ekerse hasat edilen susamlar tarla sahibine aittir ve tarla sahibi tüccardan aldığı para ve yetiştiricinin geçimini sağlamak için tüccara darı ile ödemede bulunur
50 Ekili bir darı veya susam tarlası verilirse tarladaki darı ve susamlar tarla sahibine aittir ve kira olarak tüccara para ile ödeme yapar
51 Ödeme için hiç parası yoksa o zaman kraliyet tarifesine göre tüccardan aldığına karşılık kira olarak para yerine susam veya darı ile ideme yapar
53 Bir kimse su bendini uygun koşullarda tutmaz ve bakımını yapmaz ve bu nedenle bend yıkılır ve tarlalar su aşağı kalırsa, o zaman barajı yıkılan kişi para karşılığı satılır ve elde edilen para harap olmasına yol açtığı mısırın karşılığı olarak verilir
54 Eğer bu mısırların karşılığı olarak tatmin edici gelmiyorsa malları da mısırları sular aşağı kalan çiftçiler arasında paylaştırılır
55 Bir kimse mısırlarını sulamak için ark açarsa; oysa, dikkatsizliği sebebiyle sular komşusunun tarlasını basarsa o süre komşusunun darı kaybını öder
56 Bir kimse suyun önünü açar ve komşusunun arazisinde su taşkınına yol açarsa her on gan'lık arazi için on gur darı ödemelidir
57 Eğer bir çoban, arazi sahibinin izni ve koyunların sahibinin bilgisi olmaksızın otlamaları için koyunların tarlalara girmesine izin verirse, o vakit tarla sahibi mahsulünü hasat eder ve tarla sahibinin izni olmaksızın sürüsünü tarlada otlatan çoban her on gan'lık arazi için 20 gur'luk mısırı tarla sahibine öder
58 Sürü otlamayı bıraktıktan ve şehrin kapısında müşterek sürüye katıldıktan sonra her hangi bir çoban onların tarlaya girmesine müsaade eder ve onları orada otlatırsa bu çoban otlatmaya müsaade ettiği tarlanın zilyedi olur ve hasatta her on gan'lık arazi için 60 gur darı öder
59 Bahçe sahibinin izni olmaksızın her hangi bir adam bir ağacı kesip bahçeye devirirse yarım mina para öder
60 Her hangi bir kimse bir tarlayı bahçıvana bahçe haline getirmesi için bırakırsa ve o da bahçede çalışıp dört yıl zaman ile bahçeye bakarsa beşinci yılda bahçıvan ile bahçenin sahibi bu bahçeyi ikiye bölerler ve bahçe sahibi kendi payını alır
61 Bahçıvan bahçenin bir kısmını hiç kullanılmamış bir vaziyette bırakarak tarlayı bahçe haline getirmeyi tamamlamamışsa işlenmemiş kısım onun payı olarak atama edilir
62 Bahçe olarak ona bahşedilen tarlayı takım biçmiyorsa ve ekilebilir (darı ya da susam) bir arazi ise, komşu tarladaki ürünlere kadar, nadasa bıraktığı yıllar boyunca tarladan elde edilecek mahsulü arazi sahibine verir ve tarlayı ekilebilir konuma getirdikten daha sonra sahibine iade eder
63 Verimsiz arazileri ekilebilir ayla getirdikten daha sonra sahibine geri verirse tarla sahibi ona bir yıl için on gan başına on gur öder
64 Her hangi bir kişi bahçesini bir bahçıvana işlemesi için devrederse bahçıvan bahçenin mülkiyetine sahip oluncaya değin bahçe sahibine bahçede üretilen ürünlerin 23'ünü verir
65 Eğer bahçıvan bahçeyi işlemezse ve bahçedeki ürün perişan olursa, bahçıvan komşu bahçelerdeki ürünle orantılı olarak ödemede bulunur (Burada paragrafın ¾'üne karşılık gelen bir kısım kayıptır
101 Gittiği ülkelerle ticaret anlaşması yoksa kazandığı bütün parayı tüccara atamak nedeniyle simsara bırakacaktır
102 Bir tüccar yatırım için bir tedarik parayı simsara emanet ederse ve simsar gittiği yerde bir miktar zarar ederse belli başlı parayı tüccara saptamak zorundadır
103 Seyahatte iken düşmanlar sahip olduğu her şeyi ondan alırlarsa simsar Tanrı namına ant eder ve yükümlülükten kurtulur
104 bir tüccar nakletmesi için simsara darı, yün, yağ veya diğer bir mülk verirse aracı aldığı miktarı belirten bir makbuzu tüccara vermelidir Bundan sonradan tüccara verdiği para için de ondan bir fiş alır
105 Simsar düşüncesiz ise ve tüccara verdiği para için bir makbuz almamışsa faturalanmamış parayı kendi parası olarak sayamaz
106 Simsar tüccardan parayı teslim alırsa; oysa, tüccarla aralarında bir uyuşmazlık varsa (makbuzu reddediyorsa) o zaman tüccar Tanrı ve parayı simsara verdiğine şahitlik eden şahitlerin huzurunda ant eder ve simsar toplam meblağın üç katını ona öder
107 Eğer tüccar simsarı aldatırsa, yani simsar kendisine bahşedilen her şeyi geri getirdiği halde, tüccar kendisine geri bahşedilen şeylere ilişkin makbuzu red ediyorsa o süre simsar tüccarı yargıçlar ve Tanrı önünde suçlar ve simsarın kendisine verdiği şeyleri aldığını hala inkar ederse simsara toplam meblağın altı katını öder
108 Eğer bir meyhaneci (bayan) içilen içkinin bedeli olarak brüt ağırlığına göre darı kabul etmiyorsa ve para alıyorsa ve içki için aldığı para mısırın değerinden daha az ise tutuklanır ve suya atılır
112 Eğer bir kişi seyahate çıkar ve başka birisine gümüş, altın, kıymetli taşlar ya da diğer her hangi bir taşınır mülk emanet ederse ve ondan her yerde geri almayı isterse ve emanet edilen birey bütün malları belirlenen yere getirmez ve bütün tersine onları kendisi kullanırsa o vakit malları geri getirmeyen bu birey hükümlü edilir ve kendisine itimat edilen her şeyin beş katını öder
113 Her hangi bir kişinin para veya darı sevkıyatı varsa ve onları sahibinin bilgisi olmaksızın bir tahıl ambarından ya da bir kutudan almışsa; bu durumda sahibinin bilgisi olmaksızın tahıl ambarından mısırı ya da kutudan parayı bölge birey mahkum edilir ve aldığı mısırı geri öder Ve ödediği komisyonu kaybeder
114 Eğer para ya da mısır karşılığında bir hak istek etmez ve zorlama kullanarak hakkını almaya kalkışırsa her bir durum için bir mina (yarım kilo)'nın 13'ü dek gümüş verir
115 Eğer bir kişinin diğerinden para veya mısır alacağı varsa ve onu buna karşılık hapsetmişse ve hükümlü hapishanede doğal yollardan ölmüşse, olay kapanır
117 Eğer her hangi bir birey borcunu ödeyemezse ve para için kendisini, karısını, oğlunu veya kızını satarsa ya da zorla çalıştırılmalarına izin verirse onları satın bölge adamın ya da mülk sahibinin evinde üç sene boyunca çalışırlar ve dördüncü yılda serbest bırakılırlar
118 Zor Kullanarak çalıştırılmaları için kadın ya da erkek bir köleyi vermeleri halinde tüccarın bunları kiraya vermesi veya para ile satması durumunda buna itiraz edilebilir
119 Eğer bir kişi borcunu ödemekte başarısız olursa ve kendisine bir çocuk doğuran kadın hizmetçiyi para karşılığı satarsa tüccarın ona ödediği para esir sahibine geri verilir ve kadın hizmetçi hür bırakılır
120 Her hangi bir birey diğer bir kişinin evinde muhafaza için mısırlarını depolamışsa ve depolanan mısırlara her hangi bir zarar gelmişse veya evin sahibi tahıl ambarını açmış ve bir miktar mısır almışsa veya bilhassa mısırların kendi evinde depolandığını inkar ediyorsa; o zaman, mısırların sahibi Tanrı'nın huzurunda (yeminle) yargı bahis eder ve konut sahibi aldığı tüm mısırları sahibine geri verir
121 Her kim oysa başkasının evinde mısırlarını depolar her sene için her beş ka mısır başına bir gur oranında ardiye ücreti öder
122 Eğer bir kişi başkasına saklaması için gümüş, altın veya başka bir şey verirse verdiği her şeyi birkaç şahide göstermelidir, bir kontrat hazırlanmalıdır ve ondan daha sonra saklanması için teslim edilmelidir
123 Eğer tanık ve anlaşma olmaksızın saklanması nedeniyle teslim ediliyorsa ve teslim alan birey bunu red ediyorsa o zaman hukuki olarak talep edebileceği bir yargı yoktur
124 Eğer her hangi bir kişi gümüş, altın ya da diğer bir şeyi şahitler huzurunda saklanması için birisine teslim eder de teslim edilen kişi bunu red ederse bu birey bir hakimin huzuruna çıkarılmalı ve red ettiği her şeyi sahibine bütün olarak geri vermelidir
125 Eğer bir kişi mallarını muhafazası için diğer birine bırakırsa ve hırsız veya soyguncular doğruca onun ve öteki adamın malları ortadan kaybolursa ihmali sebebiyle kaybın oluşmasına yol açan evin sahibi vergi karşılığında kendisine teslim edilen bütün malları tazmin eder Ama, evin sahibi malların peşine düşerek onları hırsızlardan geri alabilir
126 Mallarını kaybetmeyen bir birey kaybettiğini belirtiyor ve hatalı iddialarda bulunuyorsa; onları kaybetmemiş olsa bile eğer Tanrı huzurunda mallarını kaybettiğini miktarı ile birlikte iddia ediyorsa kaybettiğini iddia ettiği bütün malları tazmin edilir
127 Eğer her hangi bir kişi rahibelere (Tanrı'nın kızkardeşlerine) yada her hangi bir kişinin karısına kötüleme atarsa ve bunu ispat edemezse bu adam etken huzuruna çıkarılır ve alnı işaretlenir (derisi çizilerek ya da belki de saçı kesilerek)
128 Bir adam bir kadını karı olarak alır; oysa, aralarında her hangi bir ilişki söz konusu olmazsa bu bayan o adamın karısı olmaz
129 Bir adamın karısı diğer bir adam ile basılırsa (suçüstü halinde) her ikisi de bağlanır ve suya atılır; oysa, koca karısını, kral da kölelerini affedebilir
130 Bir birey, demin erkek olarak bilinmez, hala babasının evinde yaşamış ve onunla uyuyan diğer bir adamın karısına (nişanlı ya da çocuk annesi) tecavüz ederse ve bu adam öldürülür; fakat bayan masumdur
131 Eğer bir adam diğer birisinin karısını suçlama ederse; fakat, o bayan diğer bir adamla basılmazsa bayan yemin etmek zorundadır ve ancak ondan sonra kendi evine dönebilir
132 Bir adamın karısının başka bir adam ile ilgili olarak dedikodusu yapılırsa; ama, bayan diğer adamla uyurken yakalanamazsa kadın kocası için nehre atılır
133 Eğer bir kişi savaşta esir alınırsa ve evinde geçimi sağlayacak şeyler olduğu halde karısı evini ve bahçesini terk edip diğer bir eve giderse; bahçesine bakmadığı ve diğer bir eve gittiği için hukuki olarak suçlu bulunur ve nehre atılır
134 Eğer bir kişi savaşta tutsak alınırsa ve evinde geçimi sağlayacak şeyler olmazsa ve bu durumda karısı evini terk edip diğer bir eve giderse masumdur
135 Eğer bir kişi savaşta esir edilirse ve evinde geçimi sağlayacak şeyler olmazsa ve karısı başka bir eve gitgide artarak orada çocuklarına bakarsa ve kocası geri geldiğinde evine dönerse, o zaman kadın evine geri dönebilir; fakat, çocuklar babalarına ait olur
136 Eğer bir birey evinden ayrılırsa, kaçarsa bu kaçağın karısı kocasına geri dönmeyebilir
137 Bir adam kendisine bir çocuk veren karısından veya kendisine bir çocuk veren kadından terketmek isterse, o süre karısına çeyizini geri verir ve çocuklarına baksın diye tarlanın, bahçenin ve malların bir kısmının kullanım hakkını verir Çocuklarını büyüttüğü vakit çocuklara verilenlerden bir tutam, oğlanınkine eşdeğer olan bir tutam da ona verilir Ondan sonradan kalbinin erkeği ile evlenebilir
138 Eğer bir adam kendisine çocuk vermeyen karısından terketmek isterse ona babasının evinden getirdiği çeyizi ve başlık parasını verir ve ondan sonradan onun gitmesine izin verir
139 Başlık parası yahut ayrılma parası olarak yarım kilo altını ona vermelidir
140 Eğer adam azad edilmiş bir esir ise yarım kilonun 13'ü kadar altın verir
141 Eğer bir adamın birlikte yaşadığı karısı onu terk etmek isterse, borç altına sokarsa, evini virane haline getirirse ve kocasını dikkatsizlik ederse yargı kararıyla suçlu bulunur Kocası onun serbest kalmasını öneri ederse kendi yoluna gider ve ayrılma parası olarak kadına hiçbir şey ödemez Kocası onun hür kalmasını istemezse ve diğer bir bayan alırsa kocasının evinde hizmetçi olarak kalır
142 Bir kadın kocası ile ağız dalaşı ederse ve ona “Benim için yerinde biri değilsin derse bu peşin hükmünün nedenlerini ileri sürmek zorundadır Eğer kadın suçsuzsa ve onun payına düşen bir hatası yahut; buna karşılık kocası onu terk etmiş ve ihmalkârlık etmişse, o vakit bu kadına hiçbir suç ithaf edilemez, çeyizini alır ve babasının evine geri döner
143 Eğer bayan masum değilse ve buna rağmen kocasını terk etmiş, evine bakmamış ve kocasını ihmal etmişse bu kadın suya atılır
144 Bir adam bir kadın alır da bu bayan ona bir bayan hizmetçi verirse ve çocuklarına bakarsa; fakat, buna rağmen adam diğer bir bayan edinmek isterse ona izin verilmez; bu adam ikinci bir kadın alamaz
145 Bir adam bir kadını alır da kadın hiçbir çocuğa bakmazsa ve bu durumda adam başka bir kadın edinmek isterse ve o kadını alıp evine getirirse bu ikinci bayan karısı ile eşdeğer düzeyde olmasına izin verilmez
146 Eğer bir adam bir kadın alır da bu bayan ona karılık yapsın diye bir bayan hizmetçi verir ve çocuklarına da bakarsa ve ondan sonra bu hizmetçi kadın onun karısı ile eşdeğer edinmek isterse ona çocuk doğurduğu için onun efendisi para karşılığı satamaz; fakat, onu kadın hizmetçiler aralarında addederek ve bir esir olarak tutabilir
147 Eğer ona bir çocuk vermemişse o takdirde onun hanımı onu para karşılığı satabilir
148 Bir adam bir kadın alır da bayan hastalığa yakalanırsa ve adam ikinci bir kadın olmak isterse hastalığa yakalanan karısını boşayamaz; bunun yerine onu yapı ettiği bir eve yerleştirir ve yaşadığı sürece ona destek eder
149 Bu bayan kocasının evinde kalmak istemezse babasının evinden getirdiği çeyizi tazmin edilir ve bayan gidebilir
150 Eğer bir adam karısına bir tarla, bahçe ve ev ile bunlara ait bir vesika verirse ve kocasının ölümünden sonradan oğulları buna itiraz etmezlerse, o vakit anne tercih ettiği oğullarından birine mirasının tümünü bırakabilir ve kardeşlerine hiçbir şey bırakmayabilir
151 Bir adamın evinde yaşamış bir bayan kocasıyla hiçbir alacaklının onu tutuklayamayacağına dair bir anlaşma yapar ve buna ilişkin bir belge alırsa bu kadınla evlenmeden önce adamın borcu varsa alacaklı borca karşılık kadını alamaz Adamın evine girmeden önce bayan bir borç sözleşmesi yapmışsa alacaklı da bu borç için kocayı alıkoyamaz
152 Kadının eve girmesinden sonra her ikisi birlikte bir borcun altına girmişlerse her ikisi de tüccara borcu ödemek zorundadır
153 bir bayan diğer bir adamın hesabına her ikisinin eşlerini öldürürse suça katılın çiftlerin her ikisi de kazığa oturtulur
154 Bir adam kendi kızıyla ensest ilişki içine girerse bulunduğu yerden sürülür
155 Bir kişi bir kızı kendi oğlu ile nişanlarsa ve oğlu da o kızla ilişkiye girerse ve bundan sonra baba kızı kirletirse ve birlikte basılırlarsa baba bağlanarak suya atılır
156 Bir birey bir kızı kendi oğlu ile nişanlarsa ve oğlu o kızla ilişkiye girmeden babası kızı kirletirse yarım mina (250 gr) altın verir ve kızın babasının evinden getirdiği her şeyi tazmin eder Kız ise gönlünün erkeği ile evlenebilir
157 Her hangi bir birey babasından daha sonra annesi ile ensest ilişki suçunu işlerse her ikisi de yakılır
158 Her hangi bir birey babasından sonra çocuk doğuran şef anne ile basılırsa babasının evinden kovulur
159 Kayınpederinin evine menkul mülk getiren ve başlık parasını ödeyen her hangi bir kişi başka bir karı ararsa ve kayınpederine “senin kızını istemiyorum derse kızın babası onun getirdiği her şeyin sahibi olur
160 Eğer bir birey kayınpederinin evine taşınır mülk getirir ve karısı için başlık parası öderse ve ondan sonradan kızın babası “Sana kızımı vermeyeceğim derse kendisi ile birlikte getirdiği her şeyi geri götürür
161 Eğer bir kişi kayınpederinin evine taşınır mal getirir ve karısı için başlık parası öderse ve ondan daha sonra arkadaşı ona iftira eder ve kayınpederi genç kocaya “Sen benim kızımla evlenemezsin derse kendisinin yanı sıra getirdiği her şeyi eksiksiz ona atamak zorundadır; ancak, karısı arkadaşı ile evlenemez
162 Bir adam bir kadınla evlenir ve kadın adama oğullar doğurursa ve daha sonra bu kadın ölürse kadının babasının çeyiz üstünde hiçbir hakkı yoktur; çeyizler oğlanlara aittir
163 Bir adam bir kadınla evlenir ve bayan adama oğullar doğurursa ve sonradan bu bayan ölürse kayınpederinin evine ödediği başlık parası ona geri verilmişse kadının kocası kadının çeyizi üstünde hiçbir adalet iddia edemez; çeyiz kadının babasının evine aittir
164 Eğer kayınpederi ona başlık parasını geri ödemezse başlık parasını çeyizden alır ve arta kalanı kadının babasının evine verir
165 Bir kişi seçtiği oğullarından birine bir tarla, bahçe ve ev ile bunlara ait bir vesika verirse ve sonra baba ölürse ve kardeşler malımülkü pay ederlerse; o zaman ilk olarak babasının hediyesini ona vermelidirler ve o da kabul etmelidir daha sonra babadan kalan mallar pay edilebilir
166 Bir birey oğlu için kadınlar alır da minik oğlu için hiçbir bayan almazsa ve ondan sonradan ölürse kardeşler kalan malı paylaştıklarında küçük kardeşin payının yanı sıra az önce hiç karı almamış olan küçük kardeşe bir kadın sağlaması için bir başlık parasını ayırmalıdırlar
167 bir adam bir kadınla evlenir de bayan adama çocuklar verirse ve bu bayan öldükten sonradan adam bir bayan daha alır ve o da adama çocuklar verirse ve bundan sonradan baba ölürse oğlanlar malları annelerinin durumuna kadar pay edemezler, sadece çeyizleri bu şekilde pay edebilirler; babadan kalan mallar herkese eşdeğer bir şekilde pay edilmelidir
168 Bir kişi oğlunu evden kovmak ister ve bunu hakimin önünde “Ben oğlumu kovmak istiyorum diye duyuru ederse baskın onun gerekçelerine bakar Oğlanın babanın onu haklı bir şekilde evden uzaklaştıracağı kadar büyük bir suçu yahut babası onu evden uzaklaştıramaz
169 Babanın oğlunu babaoğul ilişkisinden yoksun edeceği değin büyük bir suçu varsa baba onu bir kerelik affeder; ama, oğlan ikinci defa benzer suçu işlerse baba onu tüm babaoğul ilişkisinden mahrum edebilir
170 Bir adama karısı oğullar doğurursa ve bayan hizmetçisi de oğullar doğurursa ve baba hala yaşarken kadın hizmetçinin doğurduğu oğullarına “Benim oğullarım derse ve onları da karısının oğulları arasında sayarsa ve ondan sonra baba ölürse karısının ve bayan hizmetçinin oğulları babadan kalan malları karşılıklı bir şekilde bölüşürler Karısının oğlu pay eder ve seçer
171 Oysa baba hala yaşarken hizmetçisinin oğullarına “Benim oğullarım demezse ve ondan sonra ölürse hizmetçinin oğulları karısının oğulları ile malları paylaşamazlar; ancak, hizmetçiye ve oğullarına özgürlükleri verilir Karısının oğullarının hizmetçinin oğullarını köleleştirmeye hakları yoktur; karısı çeyizini (babasından), kocasının ona verdiği hediyeleri, vesika ile ona verdiklerini alır ve kocasının evinde yaşar Yaşadığı sürece onu kullanabilir; ev para karşılığı satılamaz Onun bıraktığı her şey çocuklarına aittir
172 Eğer kocası ona hediye vermemişse, armağan karşılığında tazminat verilmelidir Bir çocuğunun payına eşdeğer olacak şekilde kocasının mallarından bir pay alır Eğer çocukları ona zorlama yaparlarsa ve zorla evden uzaklaştırmaya çalışırlarsa başat meseleye bakar ve oğullar yanlış ise bayan kocasının evini terk etmez Kadın evden ayrılmayı açlık ediyorsa kocasının ona verdiği hediyeyi oğullarına bırakmalıdır; fakat, babasının evinden getirdiği çeyizi alabilir Bundan sonradan kalbinin erkeği ile evlenebilir
173 Bu kadın gittiği yerdeki ikinci kocasına oğullar doğurursa ve ondan sonra ölürse onun daha önceki ve sonraki oğulları çeyizi arasında paylaşırlar
174 Eğer ikinci kocasına hiçbir oğul vermezse birincil kocasının oğulları çeyize sahip olurlar
175 Eğer bir devlet kölesi veya azad edilmiş birinin kölesi serbest birinin kızıyla evlenirse ve çocukları olursa kölenin efendisinin bağımsızlık olanın çocuğunu köleleştirmeye hiçbir hakkı yoktur
176 Ama, eğer bir devlet kölesi veya azad edilmiş birinin kölesi bir adamın kızıyla evlenir ve evlendikten daha sonra kız babasının evinden çeyiz getirirse ve her ikisi de ondan faydalanıp bir konut kurarlarsa ve bundan daha sonra köle ölürse; o zaman, hür doğan kadın çeyizini ve kocası ve kendisinin kazandığı her şeyi alır Bunları iki parçaya böler; bir parçasını kölenin efendisi alır, diğerini ise kadın çocuklarına bakmak için alır Eğer bağımsızlık doğan kadın hediyeye sahip değilse kocasının ve kendisinin kazandığı her şeyi alır ve onları iki parçaya ayırır: kölenin efendisi bir parçasını kendisi de çocuklarına bakabilmek için diğerini alır
177 Çocukları demin büyümemiş olan bir dul diğer bir eve girmek (evlenmek) isterse başat kararı olmaksızın bunu yapamaz Eğer diğer bir eve girerse dominant ilk kocasının evinin durumunu inceler Bundan sonra ilk kocasının evi ikinci kocasına tevdi edilir ve kadın idareci olur Ve orada bundan başka tescil tutulmalıdır O evin düzenini sağlar, çocuklarını büyütür ve evde bulunan kapları satamaz Dul bir kadının çocuklarının aletlerini satın bölge kimsenin parası yanar ve eşyalar sahiplerine iade edilir
178 Bir merbut kadına ya da bir fahişeye babası bir çeyiz ve bunun için bir vesika verirse; ama, bu vesikada onu dilediği şekilde miras bırakabileceği belirtilmemişse ve dobra dobra satma hakkına sahip olduğu belirtilmiyorsa ve bu durumda babası ölürse o zaman kardeşleri bahçesini ve tarlasını teslim alırlar ve hissesine kadar ona mısır, yağ ve süt verirler ve onu memnun ederler Eğer kardeşleri hissesine kadar ona mısır, yağ ve süt vermezlerse o süre bahçesi ve tarlası ona takviye olur Tarlanın ve bahçenin tatbik hakkına sahiptir ve yaşadığı müddetçe babasının ona verdiği her şey onundur; ancak, o bu malları ne satabilir ne de başkasına devredemez Onun mirası kardeşlerine aittir
179 Bir rahibe veya bir fahişe babasından bir hediye ve dilediği şekilde onu satabileceği açıkça belirli bir vesika elde etmişse ve babası ölmüşse o vakit kime isterlerse mallarını ona verebilirler Kardeşleri hiçbir hak bahis edemez
180 Bir baba kızına evlenilebilir olsun ya da bir fahişe olsun ayrım etmez bir armağan verip de ölürse babasından kalan mirastan çocuklardan birinin payı kadar bir pay alır ve yaşadığı sürece onun kullanım hakkından yararlanır Malları ise erkek kardeşlerine aittir
181 Bir baba bir tapınak hizmetçisini veya tapınak bakiresini Tanrı'ya adarsa ve ona armağan vermez ve ölürse babasından kalan mirastan bir çocuk payının 13'ü değin alır ve yaşadığı sürece onun dilekçe hakkından yararlanır Malları ise kardeşlerine aittir
182 bir baba kızını Babil'in Mardi'sinin karısı olarak adarsa ve ona hediye ya da bir tapu senedi vermeyip ölürse kardeşlerinden babasının evindeki mirastan bir çocuğun payının 13'ünü alır; ama, Marduk onun malını kime dilerse ona bırakabilir
183 Bir baba kızına bir cariye, bir çeyiz, bir koca ve bir tapu senedi verirse ve ondan sonradan ölürse babasından kalan maldan bir pay alamaz
184 bir baba kızına bir cariye ile birlikte bir çeyiz ve koca vermezse ve ölürse kardeşi babasının servetine tarafından ona bir çeyiz verir ve bir koca bulur
185 Bir adam bir çocuğu evlatlık alır ve oğlu olarak ona ismini verirse ve onu besleyip büyütürse büyümüş bu çocuk bir daha geri istenemez
186 Bir adam bir çocuğu evlatlık alırsa ve o çocuğu aldıktan sonradan analığına ve babalığına hasar verirse evlatlık alınan bu erkek çocuk babasının evine geri döner
187 Saray hizmetlerinde çalışan bir metresin ya da bir fahişenin oğlu geri alınamaz
188 Bir zanaatkar bir çocuğu besleyip büyütmek için yanında alırsa ve ona mesleğini öğretirse o çocuk geri alınamaz
189 Ona mesleğini öğretmezse bu evlatlık oğlan babasının evine geri döner
190 bir adam oğul olarak evlatlık aldığı bir çocuğa bakmaz ve onu diğer çocuklarla birlikte besleyip büyütmezse bu evlatlık oğlan babasının evine geri dönebilir
191 Bir oğlanı evlatlık olarak alan ve onu besleyip büyüten, bir konut kuran ve çocukları olan bir adam evlatlığını evden atmayı isterse bu evlatlık oğlan kendi yoluna gidemez Babalığı kendi servetinden bir çocuğun payının 13'ünü ona verdikten sonradan gidebilir Tarla, bahçe ve evden ona bir şey verilmez
192 Bir metresin veya fahişenin oğlu babalığına ya da analığına “Benim annem veya babam değilsiniz derse dili kesilir
193 Bir metresin ya da fahişenin oğlu babasının evini özler ve babalığını ve analığını terk edip babasının evine giderse gözleri çıkarılır
194 Bir adam çocuğuna bir sütanne tutarda çocuk onun ellerinde ölürse ve sütanne anne ve babaya haber vermeksizin başka bir çocuğu emzirirse onlar sütanne haber vermeksizin diğer bir çocuğu emzirmekle suçlayabilirler ve onun memeleri kesilir
195 Eğer bir oğul babasına vurursa onun elleri balta ile kesilir
196 Eğer bir adam diğer bir adamın gözünü çıkarırsa onun gözü de çıkarılır Göze göz
197 Eğer bir birey başkasının kemiğini kırarsa onun kemiği de kırılır
198 Eğer bir kişi azad edilmiş bir adamın gözünü çıkarırsa ya da kemiğini kırarsa bir mina (yarım kilo) altın öder
199 Eğer bir adamın kölesinin gözünü çıkarırsa veya kemiğini kırarsa onun değerinin yarısını öder
200 Bir adam kendisi ile eşdeğer olan birinin dişini kırarsa onun da dişi kırılır Dişe diş
201 Bir birey azad edilmiş bir adamın dişini kırarsa bir mina altının 13'ünü verir
202 Bir adam rütbece kendisinden daha üstün olan bir adamın vücuduna vurursa halkın önünde öküz kırbacı ile 60 kırbacı hakeder
203 Allah Vergisi serbest bir adam başka bir bağımsızlık doğan adama veya eşdeğer derecedeki birine vurursa bir mina altın öder
204 Azad edilmiş bir adam başka bir azad edilmiş adama vurursa on şikel para öder
205 Azad edilmiş bir adamın kölesi azad edilmiş bir adama vurursa kulağı kesilir
206 Bir ağız dalaşı sırasında bir adam diğerine vurur ve onu yaralarsa ve sonradan “Onu mahsus yaralamadım diye yemin ederse doktorların masrafını öder
207 Bu adam yarası sebebiyle ölürse, öldüren benzer bir şekilde tekrar ant eder ve ölen birey doğuştan bağımsızlık ise yarım mina para verir
208 Eğer azad edilmiş biri ise bir minanın 13'ü kadar öder
209 Bir adam henüz doğmamış çocuğunu kaybedecek şekilde doğuştan serbest bir kadına saldırırsa onun kaybı için on şikel öder
210 Bu kadın ölürse öldüren kişinin kızı öldürülür
211 Özgürlük sınıfa ait bir kadın bir darbe nedeniyle çocuğunu kaybederse buna neden olan para olarak beş şikel öder
212 Bu bayan ölürse yarım mina öder
213 Bir adam, diğer bir adamın kadın hizmetçisine saldırır ve kadın çocuğunu kaybederse o para olarak iki şikel öder
214 Bu hizmetçi ölürse bir minanın 13'ü dek öder
215 Bir hekim operatör bıçağı ile derin bir kesik açarsa ve onu çare ederse ya da bir operatör bıçağı ile (gözün üstünde) bir tümörü açarsa ve gözü kurtarırsa on şikel alır
216 Hasta eğer azad edilmiş bir adamsa beş şikel alır
217 Diğer birinin kölesi ise sahibi doktora iki şikel verir
218 Bir doktor operatör bıçağı ile derin bir kesik açarsa ve hastayı öldürürse veya bıçak ile bir tümörü açıp gözü keserse doktorun elleri kesilir
219 Bir hekim operatör bıçağı ile azad edilmiş bir adamın kölesinde derin bir kesik açarsa ve onu öldürürse o köleyi başka bir köle ile ikame etmelidir
220 eğer operatör bıçağı ile bir tümörü açar ve gözünü çıkarırsa kölenin değerinin yarısını öder
221 Eğer bir hekim kırık bir kemiği ya da insanların hastalıklı kısımlarını iyileştirirse hastalar ona nakit olarak beş şikel verirler
222 Azad edilmiş bir adam ise üç şikel verir
223 Köle ise sahibi doktora iki şikel verir
224 Bir baytar cerrah bir eşek veya bir öküz üstünde ciddi bir ameliyat yapar ve çare ederse vergi olarak sahibi cerraha bir şikelin 16'sını öder
225 Bir veteriner cerrah bir eşek veya bir öküz üzerinde önemli bir ameliyat yapar ve onu öldürürse sahibine değerinin ¼'ünü öder
226 Ustasının bilgisi olmaksızın bir berber satılmayan bir kölenin üzerindeki kölelik işaretini silerse bu berberin elleri kesilir
227 Her hangi bir kişi bir berberi aldatır ve esir işaretini satılık olmayan esir işaretiyle değiştirirse öldürülür ve evi yakılır Berber “Onu kasten işaretlemedim diye ant ederse suçlanmaz
228 Bir inşaatçı bir yapı inşa eder ve binayı tamamlarsa her bir sar'lık yüzey için iki şikel ona vergi verir
229 Bir inşaatçı her hangi bir birey için bir bina yapı eder ve bu binayı uygun bir şekilde yapmazsa ve onun inşa ettiği yapı yıkılıp sahibini öldürürse inşaatı yapan öldürülür
230 Eğer yapı konut sahibinin oğlunu öldürürse inşaatı yapanın da oğlu öldürülür
231 Yapı sahibinin kölesini öldürürse evin sahibine köle için bir köle ödeme yapar
232 Binanın bir kısmı mahvolmuş olursa mahvolmuş olan kısmın tümünü tazmin eder ve inşa ettiği binayı düzgün bir şekilde inşa edinceye değin kendi imkanlarıyla evi her yerde yapı eder
233 Bir kişi başka biri için yapı yapıyorsa, yapı hemen şimdi tamamlanmamış olsa bile, duvarı devrilmişse inşaatı yapan birey kendi imkanlarıyla duvarı daha sağlam bir şekilde yapmalıdır
234 Tekne inşa eden bir birey birisi için 60 gur uzunluğunda bir tekne yaparsa nakit olarak iki şikel ücret alır
235 Tekne inşa eden bir birey birisi için bir tekne yaparsa ve tekneyi sıkı yapmazsa ve benzer sene içerisinde tekne denize açıldığında hasar görürse tekne yapımcısı tekneyi alır ve kendi imkanlarıyla sağlamlaştırır Sağlam tekneyi, tekne sahibine verir
236 Bir birey kendi teknesini bir gemiciye kiralarsa ve gemicinin dikkatsizliğinden tekne enteresan haline gelir ve batarsa gemici tekne sahibine tazminat olarak başka bir tekne verir
237 Bir kişi bir gemici ve onun teknesini kiralarsa ve onu darı, giyecek, yağ, hurma ve yarı uygun şeylerle doldurursa; ama gemicinin dikkatsizliğinden gemi batarsa ve taşıdıkları yıkılmış olursa o süre gemici ayrıca enkaz haline gelen gemiyi ayrıca de içindekileri tazmin etmelidir
238 Bir gemici her hangi bir kimsenin gemisini kazaya uğratır da gemiyi muhafaza ederse geminin değerinin yarısını öder
239 tek tek gemici kiralarsa yıl başına altı gur darı öder
240 Bir tüccar bir feribota çarpar ve onu enkaz haline getirirse kaza geçiren teknenin sahibi Tanrı önünde hak arar; araba vapuru ile çarpışan tüccar gemisinin sahibi öteki botun sahibine bütün zarar için tazminat ödemelidir
241 Her hangi bir kimse angarya için bir öküzü cebren alırsa nakit olarak bir minanın 13'ünü öder
242 Her hangi bir birey bir yıllığına öküzleri kiralarsa sabana koşulan öküzler için dört gur mısır öder
243 Sığır sürüsünün kirası olarak sahibine üç gur darı ödenir
244 Bir kimse bir öküz veya bir eşek kiralarsa ve bir aslan onu otlakta öldürürse zarar sahibine aittir
245 Bir kimse bir öküzleri kiralar da onları fena muamele veya darbe sonucu öldürürse öküze aleyhinde öküz vererek tazmin etmelidir
246 Bir kimse bir öküz kiralar da onun bacağını kırarsa ya da boyun bağlarını keserse öküze karşısında öküz vererek tazmin eder
247 Bir kimse bir öküz kiralar da onun gözünü çıkarırsa sahibine değerinin yarısını öder
248 Bir kimse bir öküz kiralar da onun bir boynuzunu kırarsa veya kuyruğunu keserse ya da burnunu yaralarsa sahibine değerinin dörtte birini öder
249 Bir kimse bir öküz kiralar da Tanrı ölsün diye ona vurursa onu kiralayan kişi Tanrı adına yemin eder ve masum olduğu kabul edilir
250 bir öküz caddeden (pazardan) karşı karşıya geçerken birileri onu itip öldürürlerse sahibi mahkemede (kiralayana karşı) her hangi bir hak talebinde bulunamaz
251 Bir öküz boynuzla yaralanmış ise ve bu da onun boynuzlayan bir öküz olduğunu gösteriyorsa ve onun boynuzları bağlanmamışsa ve öküz allah vergisi hür olan birini boynuzlayıp öldürmüşse sahibi peşin para olarak yarım mina altın verir
252 Eğer bir kişinin kölesini öldürürse bir minanın 13'ünü verir
253 Bir birey diğer biriyle tarlasını işlemesi için anlaşır ve ona ekmesi için tohum verirse, boyunduruğa koşulmuş bir çift öküz verirse ve o kişi mısırı ya da öteki ürünü çalar ve kendisine ayırırsa elleri baltayla kesilir
254 Eğer kendisine tohumluk mısır ayırır ve boyunduruğa koşulmuş öküz de kullanmazsa aldığı tedarik kadar tohumluk darı verir
255 Eğer öküz boyunduruğunu başkasına kiraya verirse veya tarlaya ekmeyerek tohumluk mısırı çalarsa suçlu bulunur ve her bir yüz gan için altmış gur mısır öder
256 Onun topluluğu onun adına bunu ödemezse sığırlarla birlikte (çalışması için) tarlaya gönderilir
257 Bir kimse tarla işçisi kiralarsa bir yıl için sekiz gur mısır öder
258 Bir kimse bir öküz sürücüsü kiralarsa sene başına ona altı gur darı öder
259 Bir kimse tarladan bir su çarkı çalarsa sahibine nakit olarak beş şikel öder
260 Bir kimse (suyu nehirden ya da kanaldan almaya yarayan) bir su kaldıracı ya da bir sabanı çalarsa nakit olarak üç şikel ödemelidir
261 Bir kimse koyun veya sığırlar için bir çoban kiralarsa sene başına sekiz gur darı öder
263 Kendisine verilen koyunu ya da sığırı öldürürse sahibine sığır için sığır, koyun için koyun vererek tazmin eder
264 Gözetlemesi için koyun ya da sığırın emanet edildiği, üzerinde belli ki ücretini bölge ve hoşnutluk edilen bir çoban koyun veya sığırların sayısını azaltırsa ya da daha eksik doğumla yükselme gerçekleşirse kaybettiği karı ya da artışı telafi etmelidir
265 Kendisine bakması için koyun veya sığır emanet edilen bir çoban hatalı davrandıysa, doğal yoldan sürünün daha az artmasına yol açtıysa ya da onları para karşılığı sattıysa hükümlü edilir ve kaybın on katını sürü sahibine verir
266 Bir hayvan Tanrı tarafından öldürüldüyse (kaza) veya bir aslan onu öldürdüyse çoban Tanrı huzurunda masumiyetini ilan eder ve sahibi de bunun kaza olduğunu kabul eder
267 Bir çoban bir şeyleri ihmalkârlık ettiği için ahırda bir kaza meydana gelmişse bu kazadan çoban sorumludur ve sığır veya koyunu sahibine tazmin eder
268 Harman dayak atmak için bir kimse bir eşek veya öküz kiralarsa kira 20 ka mısırdır
269 Harman dövmek için bir kimse bir eşek kiralarsa kira 20 ka mısırdır
270Harman dövmek için bir kimse genç bir hayvan kiralarsa kira 10 ka mısırdır
271 bir kimse bir çift öküz, tartma arabası ve sürücüsünü kiralarsa bir gün için 180 ka mısır öder
272 Bir kimse yalnızca bir siklet arabası kiralarsa bir günlüğüne 40 ka mısır öder
273 Bir kimse bir gündelikçi kiralarsa sene başından beşinci avuç içi kadar (günlerin uzun ve işin zorlama olduğu NisanAğustos arası) nakit olarak her gün için altı gerah; altıncı aydan yılın sonuna kadar ise beş gerah öder
274 Bir kimse artist bir zanaatkar kiralarsa ona …'nın ücreti olarak günde beş gerah, çömlekçilik ücreti olarak beş gerah, terzilik ücreti olarak beş gerah, …ipçilik ücreti olarak dört gerah, duvarcılık ücreti olarak…gerah öder
275 Bir kimse bir araba vapuru kiralarsa günde üç gerah öder
276 bir kimse bir önem gemisi kiralarsa günde iki buçuk gerah öder
277 Bir kimse 60 gur'luk bir tekne kiralarsa onun kirası olarak günde bir şikelin 16'ı kadar para öder
278 Bir kimse bir kadın veya erkek esir satın alır ve bir ay geçmeden benu hastalığına yakalanırlarsa köleleri satıcıya geri götürür ve ödediği parayı geri alır
279 Bir kimse bir bayan veya erkek köle satın alır ve üçüncü şahıslar üstünde adalet iddia ederlerse satıcı bundan sorumludur
280 Tanıdık Olmayan bir ülkede bir kimse diğer bir ülkeye ait olan bir bayan veya erkek köle alırsa ve bu kadın ya da erkek kölenin sahibinin ülkesine döndüğünde onları tanırsa ve köleler ülkenin yerlileri ise para almadan onları sahibine geri verir
281 Onlar diğer bir ülkeden ise tip onlar için tüccara ödediği parayı deklare eder ve kadın ve erkek köleyi elinde miktar
282 Bir esir efendisine “Sen benim efendim değilsin derse ve onlar o köleyi suçlarsa efendisi onun kulağını keser *
 
Üst Alt