bilgiliadam
Yeni Üye
Selcuklu Doneminde haşhaşiler
Haşhaşin tarikatının kurucusu; Hasan Sabbah
Aktif olduğu donem ; Eylul 1090 1273
Kurucu; Hasan Sabbah
Lider ; Hasan Sabbah, Raşiduddin Sinan elİsmaili
Amacı ; Buyuk Selcuklu Devleti'ni yıkmak
Aktif olduğu bolge; İran ve Suriye
İdeoloji: İsmaililik, Nizarilik, Batınilik
Onemli saldırıları : Başta Nizamulmulk olmak uzere Selcuklu yetkililerinin, Sunni Abbasi din gorevlilerinin ve bazı Haclı liderlerinin oldurulmesi, Selahaddin Eyyubi'ye suikast girişimi
imageshashasilerkimdirkisaca5b0ee02f1689e
Haşhaşinler veya Haşhaşin Tarikatı 1090 yılının Eylul ayında İsmaili din adamı Hasan Sabbah tarafından kurulmuş bir dini tarikat ve siyasi bir orguttur Tarikat 11yy'da İsmaililik mezhebi esaslarına dayanan Fatımiler devleti icindeki dinsel bir hizipleşme sonucu ortaya cıkmıştır Bu hizipleşme sonucu ortaya cıkan iki koldan biri olan Nizarilik kolunun temsilcisi olan Haşhaşin Tarikatı once İran sonra da Suriye'ye yayılmıştır Kuşatılması ve ele gecirilmesi guc kaleler temelinde orgutlenmiş olan Haşhaşin Tarikatı onemli kişilere yonelik suikastlere dayanan etkili bir askeri strateji geliştirerek Orta Cağ İslam dunyasında cok onemli ve farklı bir guc olarak ortaya cıkmıştır Haşhaşin Tarikatı ideolojik acıdan donemin Sunni siyasi ve dini cevrelerini duşman olarak gormuşlerdir Ozel olarak da Abbasi Halifeliği ve onun koruyucusu olan Buyuk Selcuklu Devleti esas duşmanları olmuşlardır Bununla birlikte Haşhaşinlerin Haclıları ve Moğolları hedef alan bazı saldırıları da olmuştur
Haşhaşinkelimesinin kokeni ve anlamı 19yy'a kadar Batı dunyasında tartışma konusu olmuştur 19 Mayıs 1809 tarihinde Silvestre de Sacy'nin İnstute de France'da yayınladığı bildiride kelimenin etimolojisine getirdiği acıklama kabul gormuştur Sacy'e gore Batı dillerinde suikastci, kiralık katilgibi anlamlara gelen ve en erken Haclı Seferleri kayıtlarında rastlanan assasini, assissini, heyssisinigibi kelimelerin kokeni Arapca'daki haşhaşkelimesidir Bu kelimenin coğulu ise haşhaşiyun, haşhaşingibi kelimelerdir
Hasan Sabbah'ın kurduğu Haşhaşin Tarikatı sıkı bir hiyerarşi ve katı kurallara dayanmaktadır Tarikat kendi orgutlenmesini da've (Farsca davet) olarak adlandırmıştır Tarikatın temsicileri davetcileranlamındaki dailerdir Dailerin en alt kademesinde davete cevap verenanlamına gelen mustecipler, en ust kademede ise delilmanasına gelen hucce yani baş dai yer almaktadır Cezire, dainin faaliyet gosterdiği bolgedir İsmaililer de diğer mezhepler gibi dini liderlerine şeyh, pir, ata gibi unvanlarla hitap eder Tarikat mensuplarının birbirleri icin kullandıkları terim ise yoldaşanlamına gelen refiktir Sıklıkla fedaiolarak bilinen suikastciler ise tarikat tarafından esasiyun olarak adlandırılmıştır
Haşhaşin Orgutlenmesi ve Askeri Taktikler
Haşhaşiler tarihte kendilerinden once pek gorulmemiş olan bir askeri taktik geliştirdiler Ozel olarak tek bir onemli kişiyi oldurmek olan suikastı temel askeri taktik olarak kullanan Haşhaşiler, suikastı da kendilerince dini ve psikolojik bir bir şekilde uygulamışlardır Haşhaşilerce yapılan suikastların hicbirinde ok, zehir gibi silahlar kullanılmamıştır Neredeyse tum suikastlerde hancer kullanılmıştır Diğer onemli husus ise suikasti gercekleştiren Haşhaşinin kacmaya calışmaması ve oldurulen kişinin korumaları veya halk tarafından linc edilmesidir Uzmanlar bunu Haşhaşilerin eylemlerine ayinsel bir hava katmak ve insanları korkutma, etkileme amacıyla bu şekilde yaptığını duşunmektedir Haşhaşilerin bu eylem bicimi Batılılar tarafından gunumuzun Musluman intihar eylemcileri ile ilişkilendirilmiştir Ancak Orta Cağ İslam Tarihi uzmanı Bernard Lewis gore Haşhaşilerin kendilerini oldurmeyip korumalar tarafından oldurulmesinin gunumuzun intihar bombacılarının kendilerini oldurmesinden kesin bicimde ayrıldığını, İslam dinine gore ikincisinin gunah sayıldığını belirtmektedir
Haşhaşin tarikatının kurucusu; Hasan Sabbah
Aktif olduğu donem ; Eylul 1090 1273
Kurucu; Hasan Sabbah
Lider ; Hasan Sabbah, Raşiduddin Sinan elİsmaili
Amacı ; Buyuk Selcuklu Devleti'ni yıkmak
Aktif olduğu bolge; İran ve Suriye
İdeoloji: İsmaililik, Nizarilik, Batınilik
Onemli saldırıları : Başta Nizamulmulk olmak uzere Selcuklu yetkililerinin, Sunni Abbasi din gorevlilerinin ve bazı Haclı liderlerinin oldurulmesi, Selahaddin Eyyubi'ye suikast girişimi
imageshashasilerkimdirkisaca5b0ee02f1689e
Haşhaşinler veya Haşhaşin Tarikatı 1090 yılının Eylul ayında İsmaili din adamı Hasan Sabbah tarafından kurulmuş bir dini tarikat ve siyasi bir orguttur Tarikat 11yy'da İsmaililik mezhebi esaslarına dayanan Fatımiler devleti icindeki dinsel bir hizipleşme sonucu ortaya cıkmıştır Bu hizipleşme sonucu ortaya cıkan iki koldan biri olan Nizarilik kolunun temsilcisi olan Haşhaşin Tarikatı once İran sonra da Suriye'ye yayılmıştır Kuşatılması ve ele gecirilmesi guc kaleler temelinde orgutlenmiş olan Haşhaşin Tarikatı onemli kişilere yonelik suikastlere dayanan etkili bir askeri strateji geliştirerek Orta Cağ İslam dunyasında cok onemli ve farklı bir guc olarak ortaya cıkmıştır Haşhaşin Tarikatı ideolojik acıdan donemin Sunni siyasi ve dini cevrelerini duşman olarak gormuşlerdir Ozel olarak da Abbasi Halifeliği ve onun koruyucusu olan Buyuk Selcuklu Devleti esas duşmanları olmuşlardır Bununla birlikte Haşhaşinlerin Haclıları ve Moğolları hedef alan bazı saldırıları da olmuştur
Haşhaşinkelimesinin kokeni ve anlamı 19yy'a kadar Batı dunyasında tartışma konusu olmuştur 19 Mayıs 1809 tarihinde Silvestre de Sacy'nin İnstute de France'da yayınladığı bildiride kelimenin etimolojisine getirdiği acıklama kabul gormuştur Sacy'e gore Batı dillerinde suikastci, kiralık katilgibi anlamlara gelen ve en erken Haclı Seferleri kayıtlarında rastlanan assasini, assissini, heyssisinigibi kelimelerin kokeni Arapca'daki haşhaşkelimesidir Bu kelimenin coğulu ise haşhaşiyun, haşhaşingibi kelimelerdir
Hasan Sabbah'ın kurduğu Haşhaşin Tarikatı sıkı bir hiyerarşi ve katı kurallara dayanmaktadır Tarikat kendi orgutlenmesini da've (Farsca davet) olarak adlandırmıştır Tarikatın temsicileri davetcileranlamındaki dailerdir Dailerin en alt kademesinde davete cevap verenanlamına gelen mustecipler, en ust kademede ise delilmanasına gelen hucce yani baş dai yer almaktadır Cezire, dainin faaliyet gosterdiği bolgedir İsmaililer de diğer mezhepler gibi dini liderlerine şeyh, pir, ata gibi unvanlarla hitap eder Tarikat mensuplarının birbirleri icin kullandıkları terim ise yoldaşanlamına gelen refiktir Sıklıkla fedaiolarak bilinen suikastciler ise tarikat tarafından esasiyun olarak adlandırılmıştır
Haşhaşin Orgutlenmesi ve Askeri Taktikler
Haşhaşiler tarihte kendilerinden once pek gorulmemiş olan bir askeri taktik geliştirdiler Ozel olarak tek bir onemli kişiyi oldurmek olan suikastı temel askeri taktik olarak kullanan Haşhaşiler, suikastı da kendilerince dini ve psikolojik bir bir şekilde uygulamışlardır Haşhaşilerce yapılan suikastların hicbirinde ok, zehir gibi silahlar kullanılmamıştır Neredeyse tum suikastlerde hancer kullanılmıştır Diğer onemli husus ise suikasti gercekleştiren Haşhaşinin kacmaya calışmaması ve oldurulen kişinin korumaları veya halk tarafından linc edilmesidir Uzmanlar bunu Haşhaşilerin eylemlerine ayinsel bir hava katmak ve insanları korkutma, etkileme amacıyla bu şekilde yaptığını duşunmektedir Haşhaşilerin bu eylem bicimi Batılılar tarafından gunumuzun Musluman intihar eylemcileri ile ilişkilendirilmiştir Ancak Orta Cağ İslam Tarihi uzmanı Bernard Lewis gore Haşhaşilerin kendilerini oldurmeyip korumalar tarafından oldurulmesinin gunumuzun intihar bombacılarının kendilerini oldurmesinden kesin bicimde ayrıldığını, İslam dinine gore ikincisinin gunah sayıldığını belirtmektedir