Son Konu

Her Sabah Aynı Güne Uyandığınız Döngüyü Kırın: Deathloop İncelemesi!

morfeus

Yeni Üye
Katılım
12 Kas 2021
Mesajlar
378,918
Tepkime
0
Puanları
36
Yaş
45
Konum
Rusya
Credits
0
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
her-sabah-ayni-gune-uyandiginiz-donguyu-kirin-deathloop-incelemesi.jpg

Minit, Outer Wilds, Loop Hero, The Forgotten City, Twelve Minutes birinci akla gelen örnekler. Ve artık de Deathloop! Bilhassa bu sene vakit döngüleri etrafında inşa edilmiş birçok görüntü oyunu ile tanıştık. Twelve minutes incelemesini yazarken bu türlü farklı bahis ve oynanışa sahip oyunların daima bağımsız stüdyolardan geldiğinden bahsetmiştik. Fakat şimdiye kadar gördüklerimiz oysaki yalnızca orta sıcakmış. Asıl yemeğin Xbox Game Studios bünyesindeki Arkane'in geleceğini nereden bilebilirdik ki :) Bethesda ve geliştirici Arkane'in vakti büken kapalılık temalı FPS oyunu Deathloop, oyun mekanikleri ve dinamikleri açısından hakikaten sıra dışı bir oyun. Konsol tarafında Playstation'a müddetli özel olarak yayınlanan oyunun bir öteki enteresan istikameti de en büyük rakibi Xbox Game Studios tarafından geliştirilmiş olması. Yanılmıyorsak bu bir birinci olabilir. Xbox oyuncularının Deathloop için şimdilik 2022 yılına kadar beklemesi gerekecek. Fakat isterseniz gelin öncelikle PC versiyonu nasıl olmuş ona ayrıntılı bir halde göz atalım!

Öldürmeyen Blackreef güçlendirir :D


Daha evvel oyunla ilgili rastgele bir görüntü izlemediyseniz birinci başladığınızda ne olup bittiğini anlamanız biraz vakit alabiliyor. Münasebetiyle incelememiz boyunca tıpkı zorluğu çekmemeniz için spoiler vermeden birkaç küçük ipucu vermeye çalışacağız. Birinci olarak oyunun karmaşık kıssa örgüsü ile başlayalım. Deathloop, Blackreef isimli gizemli bir adada geçiyor. Her şey kahramanımız Colt'un Julianna isminde bir bayan tarafından öldürüldükten bir gün sonra gizemli bir biçimde bu adanın kıyısında, çok fazla şey hatırlamadan uyanması ile başlıyor. Bir mühlet sonra da ölürsek ya da tam bir gün geçerse sıfırdan tekrar kıyıda uyandığımızı ve her şeyin baştan başladığını öğreniyoruz ve işler karışıyor. Emelimiz neler olduğunu anlayabilmek ve bu sonunda da bu kısır döngüyü durdurabilmek. Bu noktada tek avantajımız gün sıfırlansa da yaşadığımız her şeyi hatırlayabilmemiz. Hasebiyle yanılgılardan ders çıkarmak değerli. Oyunda hatırlamamız gereken şeyler aslında etrafta yalnızca sizin gördüğünüz parlak neon yazılar ile beliriyor. Bunlara dikkat etmenizi tavsiye ederiz.

Blackreef'te işleri düzeltmek için bir yandan Julianna'nın buyruğu ile peşinize düşmüş olan Eternalistler olarak bilinen tuhaf tarikatın üyeleri ile savaşırken bir yandan da Aeon vakfı için çalışan sekiz vizyoner'i öldürmemiz gerekiyor. Natürel ki kestirim edeceğiniz üzere tüm bunları birebir gün içinde yapmamız da kural. Yazarken kolay üzere geliyor lakin durum hiç o denli değil. Bu adadaki özel güçler sayesinde vakit içinde bu 8 vizyoner ışınlanma yahut telekinezi üzere çeşitli hallerde özel yetenekler kazanmış durumdalar ve vakit içinde de güç sarhoşluğu içinde kendilerini destekleyen maskeli vatandaşlardan oluşan bir ordu ile kenti kaosa sürüklemişler. Hepsini öldürseniz bile bir gün sonra yine dirilebildikleri bir gizem de var lakin elbette bunu size söylemeyeceğiz :)

70'lerin renk tonlarına bayılıyoruz

Deathloop'un sanat şeklini, biraz A Happy Few, biraz Bioshock ve biraz da Bioshock'un bileşimi olarak tanımlasak herhalde yanlış olmaz. Daha sıcak renk paletleri ile Saul Bass şekli 70'leri çağrıştıran Retro bir stili var. Farklı bölgelerden oluşan adada her bölgenin kendine haz bir havası var ve etraftaki CRT monitörlerden, dev bilgisayarlara ve arcade makinalarından araçlara kadar tüm öğeler bu havayı destekliyor. Görsellik çok âlâ elbette lakin müziklerden bahsetmeden de olmaz. Deathloop'un retro tonları birebir vakitte müziğe de yansıyor. Casus sinemalarını anımsatan melodilerin eklektik bir karışımı sizi daha da havaya sokmaya yardımcı oluyor. Vizyonerlerden biri olan Ramblin' Frank Spicer'ın tam bir DJ ve klasik rock müzisyeni olmasının da bunda tesiri büyük. Blackreef'i akılda kalıcı melodilerle doldurmak için hoş bir mazeret sunuyor.

Frank'ten bahsetmişken, Deathloop'un kendisini renkli, eksantrik ve akılda kalıcı karakterlerle doldurma konusunda da hiçbir sorunu yok. Sosyopat maskeli parti canavarı Aleksis, kendisi üzerinde epey eşsiz deneyler yapan egoist oyun yaratıcısı Charlie ya da daima kendi kendine konuşma alışkanlığı olan tuhaf bilim adamları Wenjie üzere vizyonerler burada öne çıkıyor. Colt ve Julianna'nın da karşılıklı çok uygun diyalogları var. Kahramanımız Colt hayli kolay ve açık kelamlı bir adam, Julianna ise her vakit kendini beğenmiş, kendinden emin ve işini biliyor.

Julianna baş düşmanımız (mı)?

Kıssa epeyce sürükleyici ve neler olup bittiğini öğrenmek için devam etmeye zorluyor. Birinci başta yalnızca vizyonerleri öldürmeye odaklanıyorsunuz fakat bunu yaparken mecburen Aeon, onun ve Julianna'nın bu mevzudaki rolleri, meydana gelen çarpık deneyler ve daha fazlasını araştırmanız gerekiyor ve oyuna daha da bağlanıyorsunuz. Oyunda çok çarpıcı anlar ve eşsiz bilim kurgu açıları var. Colt'un alt etmesi gereken sekiz maksadı var lakin Julianna, Colt uyanmadan evvel çoktan Döngü Müdafaa Protokolünü başlatmış  ve vizyonerler artık kendi sığınaklarına kaçmış durumdalar. Sokaklar ise Colt'u görür görmez öldürmeleri konusunda bilgilendirilen çılgınlarla dolup taşıyor. Bu noktada  düşmanların etrafından gizlice dolaşmanın, kalelere sızmanın ve amaçlara mümkün olduğunca ihtiyatlı bir formda ulaşmanın yollarını bulmanız gerekiyor.

Deathloop, aslında sizi saklılık temelli oynanışa teşvik ediyor. Elbette daha kolay, aksiyon dolu yaklaşımı tercih ederseniz de size birebir eğlenceyi sunuyor. Gerçi birinci başta bu biraz sıkıntı olabilir, zira güçlü düşmanlara karşı elinizde yalnızca daima tutukluk yapan kolay silahlar oluyor. İlerledikçe renkli yapılarından anlayabileceğiniz daha az tutukluk yapan az silahları bulmaya başladıkça ise savaşlar daha eğlenceli hale gelmeye başlıyor. Farklı silahlar savaş kelam konusu olduğunda çok çeşitli yaklaşımlara imkan tanıyor ve vuruş hissiyatları da çok güzel.

Yalnızca silahlar kâfi değil!

Lakin daha büyük maharetler, vizyonerlerin her birini avlayarak bulunan bilezik gibisi objeler olan Slabs'lardan geliyor. Daha evvel de belirtildiğimiz üzere, telekinezi, ışınlanma bunlardan kimileri. Lakin bir küme düşmanı işaretledikten sonra birine yapılan hareketi tümüne uygulamanıza imkan sağlayan Nexus'u ayrıyeten vurgulamak isteriz. Ayrıyeten, etrafı araştırarak bulabileceğiniz trinket'leri kullanarak da fizikî yeteneklerinizi (sağlık yenileme, çift zıplama vb.) ve silahlarınızı (daha güzel nişan alma, delici mermiler vb.) geliştirebiliyorsunuz. Hepsinin kullanımı çok eğlenceli ve çeşitliliği daha da artırıyor.

Vizyonerlerin saklandıkları sığınakların harita tasarımı, geliştirici Arkane'nin bilhassa Dishonored'dan bildiğimiz kalitesini tekrar ortaya koyuyor. Birtakım gayeler muhtemel zehirli gaz salgınlarıyla uğraşmanızı gerektirirken, kimilerinde Slab güçleriniz geçersiz kalabiliyor. Her birini geçmenin tek anahtarı araştırmak ve keşif. İçeri girmek için birkaç farklı yol bulunuyor ve oyun stilinize en uygunu seçmek size kalmış. Bu ortada bir vizyoner içerebilecek rastgele bir alanda, Julianna büsbütün rastlantısal olarak ortaya çıkıp sizi engellemek için elinden geleni yapacağını da ekleyelim. Şayet oyuna başlarken oburlarının oyununuza katılmasına müsaade verirseniz de yapay zeka yerine öbür bir oyuncu tarafından denetim edilen Julianna ile karşı karşıya kalabiliyorsunuz ki bu da oyuna farklı bir cümbüş katıyor. Yeri gelmişken çabucak bir parantez açıp ekleyelim. İsterseniz siz de oyunun başında altta gördüğünüz "Protect the loop" seçeneği ile diğerinin oyununa girip benzeri bir halde farklı bir tecrübe yaşayabilirsiniz. Elbette bu seçeneğin faal olabilmesi için öncelikle ana öyküde vizyonerlerin varlığını öğrenecek kadar ilerlemiş olmanız gerektiğini de unutmayın.

Asıl sorun vizyonerlere nasıl ulaşacağınız...

Julianna'nın en büyük gücü Colt'un tünellere yine girmesini engelleyen bir anten kurması. Ve işte geldik zurnanın zırt dediği yere. Colt'un ana sığınağı ve adanın etrafında seyahat etmenin yolu bu yeraltı tünel sisteminde yatıyor. Adada Fristad Rock, Karl's Bay, The Complex ve Updaam üzere 4 bölge bulunuyor ve gün de dört ana vakit dilimine ayrılmış durumda. Olağanda bir gün sonunuz olsa da rastgele bir bölgede ve vakit diliminde iken çabuk etmenize gerek yok. Zira vakit lakin siz bir bölgeyi terk ettiğinizde; sabahtan öğleye, daha sonra öğlenden sonraya ve en son da akşama olacak halde ilerliyor ve sonra tekrar döngüye giriyor. Sığınağınızdayken elinizdeki silahları, yetenekleri değiştirme ve tüm bilgilerini gözden geçirme bahtınız oluyor. Münasebetiyle döngü bitmeden mümkün olduğunca çok şey yapabilmek için ne vakit ve nereye seyahat etmeniz gerektiğini gerçek bir formda direktörüz gerekiyor.

Her vizyonerin ne vakit hangi bölgede olduğunu bulabilmek için bulmacaları bir ortaya getirmek ve hepsini planlayarak tek bir günde yok etmek için olabildiğince çok bilgi toplamanız gerekiyor. Örneğin, diğer bir bölgedeki kasanın şifresini öğle öğrenip, öğlenden sonra o bölgeye gittiğinizde kasanın sizden gelmeden evvel soyulduğunu öğrenebiliyorsunuz. Bu durumda bir sonraki döngüde o kasaya sabah ulaşmanız gerektiğini biliyorsunuz. Tüm oyun bu formda vakit dilimlerini ve bölgelerini birbirine bağlayan bulmacalar ile dolu ve çok eğlenceli. Arcane de zati Deathloop'u bir bulmaca oyunu olarak tanımlıyor.

Döngüler ortası silahlarınızı kaybetmeyin!

Pekala her gün dönümünde her şey sıfırlanıyorsa elimizdekilerin tümünü kayıp mı ediyoruz?  Tam olarak değil! Bu noktada Residuum denen husus yardımımıza koşuyor. Residuum temel olarak Deathloop'un para ünitesi olarak nitelendirilebilir. Ya vizyonerleri öldürerek büyük ölçüde ya da etraftaki puslu objeleri loot yaparak daha küçük ölçülerde kazanabiliyorsunuz. Şayet gereğince toplayabilirsiniz elinizdeki slab, trinket ve silahları da sizinle birlikte bir sonraki taşıyabilmeniz mümkün oluyor. Ölürseniz Residuum'unuzu son pozisyonunuzdan gidip geri alabiliyorsunuz. Lakin 3 kez ölürseniz döngü o gün büsbütün sona eriyor ve Residumm ile korumadığınız silah ve hatta Slabs dahil olmak üzere her şeyi kaybediyorsunuz.

Deathloop'un bir vakit döngüsü etrafında inşa edilmiş yapısı gereği ve oyun dünyasının nispeten mütevazı boyutu nedeniyle, vakit zaman kendini tekrarladığını hissedebileceğiniz anlar oluyor elbette. Lakin bu örneğin yeni Slab yükseltmeleri kazanmak için vizyonerleri birden çok defa avlamaya çıktığınız vakitler için geçerli. Gerçi bunda bile vizyonerlere ulaşmak için yeni yolları keşfetmeye çalışmak da eğlenceli. Yalnızca ana kıssayı  tamamlamak için ise yalnızca temel bilgiler kâfi oluyor. Deathloop asla yorucu bir oyun değil. Lakin uygun planlama yapamazsanız ve ulaşmanız gereken vizyonerin yalnızca bir evvelki vakit diliminde ortaya çıktığını öğrendiğinizdeki üzere iç çekmenize neden olan anlar da olmuyor değil.

Sonuç

Deathloop ile Arkane, bir defa daha zımnilik öğeleri ile harmanlanmış FPS geliştirme yeteneklerini vakit döngülerini içeren bir hususla harmanlayıp yılın en unutulmaz oyunlarından birini yaratmayı başarmış. İlham veren sanat usulü, Blackreef'in gizemleri ve bulmacalarına en yaratıcı tahlilleri bulmak için keşfetmeyi sonuna kadar teşvik eden farklı öykü ve şahane müzikleri, bu açık dünya oyunun en çarpıcı tarafları. Şu an yalnızca PC ve konsol tarafında da müddet sonlu olarak Playstation'a özel olarak çıkış yapan oyun kaçırılmaması gereken üretimlerden biri. Acelem yok ben sabrederim derseniz de 14 Eylül2022 yılında Xbox'a çıkış yaptığında bir Bethesda oyunu olarak büyük ihtimalle Game Pass üzerinde fiyatsız olarak da sunulacak. Seçim size kalmış. İster bekleyin, ister artık satın alın lakin kesinlikle oynayın!

90

Yapımcı               Bethesda Softworks
Geliştirici             Arkane Studios
Platform              PC, PS5
Tür                        FPS, Aksiyon, Macera, Bulmaca
Web                     




 
Üst Alt