Son Konu

İhlas Suresi Nuzul Sebebi

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
31
Puanları
48
Credits
-6
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
İhlas Suresinin Nuzul Sebebi,
İhlas Suresi Nuzul Sebebi nedir

İhlas Suresinin nuzul sebebi ile ilgili rivayetler:
1 Muşriklerin sorusu uzerine inmiştir
a Ubeyy ibn Ka'b'dan rivayete gore muşrikler bir gun Hz Peygamber (sa)'e:
Ey Muhammed, bize Rabbının nesebini haber verdemişler ve işte bunun uzerine Allah Teala bu sUrei celileyi inzal buyurmuş3
İbni Cerir ve Tirmizi şunu ilave ettiler: Dedi ki: Samed: Doğurmamış ve doğrulmamış olandır Cunku doğrulan her şey olecektir Olen her şeye de mirascı olunacaktır Allah azze ve celle ise olmez ve mirascı olunulmaz Hicbir şey O'nun dengi değildirYani, O'nun bir benzeri, misli de yoktur4
b Cabir İbni Abdullah’dan gelen bir rivayette de Hz Peygamber (sa)'den bu istekte bulunanın bir bedevi olduğu kaydedilmektedir5
Bu hadisi İbnu Cerir ve Taberani anlattı 6
c EbU Nasr Ahmed b İbrahim elMihricani, Ubeydullah b Muhammed ezZahid'den, o Ebu'lKasım b binti Meni'den, o dedesi Ahmed b Meni'den, o EbU Said esSağani'den, o EbU Cafer erRazi'den, o Rabi' b Enes'ten, o Ebu'lAliye'den, o da Ubeyy b Ka'b'dan bize şu rivayette bulundu:
Muşrikler Rasulullah (sav)'a şoyle dediler:
Rabbini bize tanıtBunun uzerine Allah Teala bu sUreyi indirdi
EsSameddedi Yani hicbir şeye muhtac olmayan, herşey kendisine muhtac olandır
Lem yelid velem yuleddoğmadı, doğurulmadı Doğmaya ve doğurulmaya ihtiyacı olmayandır Cunku doğurulan birşey, olecek demektir Olecek kimseye de varis olunacak demektir (Yanı sonradan, başkalan O'nun yerine gecer ve malından pay alır Onun icin Allah ne doğmuştur, ne de doğurulmuştur) Allah Teala ne olur, ne de kimse O'na varis olabilir
Velem yekun lehu kufuven ehadHicbir şey O'na denk olmadı Yani hicbir şey O'na ne benzer olabilir ve ne de denk olabilir, Hicbir şey O'nun benzeri olamaz7
d EbU Mansur elBağdadi, Ebu'lHasan esSerrac'dan, o Muhammed b Abdillah elHadremi'den, o Sureye b Yunus'tan, o İsmail b Mucahid'den, o Şa'bi'den, o da Cabir'den haber vererek dedi ki:
Bir grup Rasulullah (sav)'a:
Ey Allah'ın Rasulu, Rabbini bize anlatdemeleri uzerine Allah Teala bu sUreyi indirdi8
e Ebu Aliye'den (ra) Îbnu Cerir anlattı
Bir grup: “Rabbini bize anlat dedi Cebrail ona bu sUre ile geldi 9
f İbn Abbas'tan gelen bir rivayete gore de Amir ibnu'tTufeyl ve Erbed ibn Rabia Hz Peygamber (sa)'e gelmişler ve Amir ibnu'tTufeyl'in Hz Peygamber (sa)'e:
Ey Muhammed, bizi neye cağırıyorsun?sorusuna Hz Peygamber (sa):
Allah'a cağırıyorumdiye cevap vermiş Onun:
Onu bana tavsif et; o altından mı, gumuşten mi, demirden mi?demesi uzerine bu SUrei Celile nazil olmuş10
Bu rivayetlere gore SUrei Celile Mekke'de nazil olmuştur11
2 Necran hristiyanlarının sorusu uzerine inmiştir
İbn Abbas'tan başka bir rivayete gore ise Hz Peygamber (sa)'den, Rabbını tavsif etmesini isteyen Necran hey'etidir Buna gore Necran hey'eti geldiğinde Hz Peygamber (sa)'e:
Ey Muhammed, bize Rabbını tavsif et anlat; O zeberced mi, yakut mu, altın mı, gumuş mu?demişler de Hz Peygamber (sa):
Benim Rabbım bir şeyden değildir Cunku O, şeyleri yaratandırbuyurmuş ve bunun uzerine bu SUrei Celile nazil olmuş12
3 Yahudilerin sorusu uzerine inmiştir
a Katade, Dahhak ve Mukatil şoyle dediler:
Yahudiler'den bir grup insan Rasulullah (sa,v)'a gelip dediler ki:
Rabbini bize tanıt Allah Tevrat'ta kendi sıfatını, durumunu bildirdi O, nasıl bir şeydir? Cinsi nedir? Altından mıdır yoksa bakırdan veya gumuşten midir? O, yer ve icer mi? Dunya O'na kimden kaldı? O'nun varisi kimdir?Bunun uzerine Allah Teala bu sUreyi indirdi İnen bu sUre, Allah Teala'nın hususi nisbesidir13
b İbnu Abbas'tan (ra) ibnu Ebi Hatim anlattı:
Yahudiler Nebi Aleyhisselam'a geldiler Ka'b İbni Eşref, Huyey ibni Ahtab onlardandır RasUlullah'a:
“Seni gonderen Rabbini bize anlat, dediler Allahu Teala, İhlas Suresini indirdi 14
c Katade'den (ra) Îbnu Cerir, Said İbni Cubeyr'den (ra) İbnu Munzir bunun benzerini anlattı Bu rivayet, sUrenin Medine'de indirildiğine delil gosterildi 15
Ubey hadisinde muşriklerle murat edilen budur O zaman sUre Medeni olur Nitekim İbnu Abbas'm hadisi buna delalet etmektedir Boylece iki hadis arasındaki taarUz ortadan kalkar 16
d İbn İshak'm Muhammed'den, onun da Said'den rivayetinde o şoyle anlatıyor: Hz Peygamber (sa)'e yahudilerden bir grup geldi ve:
Ey Muhammed, Allah yaratıkları yaratmıştır Peki Allah'ı kim yaratmıştır?diye sordular Hz Peygamber onlara o kadar kızdı ki rengi değişti O sırada Cibril geldi ve onu teskin etti,
Ey Muhammed, sakin oldedi ve Allah Teala'dan onların sorusunun cevabı olarak bu SUrei Celile geldi Hz Peygamber (sa), kendilerine bu SUreyi okuyunca:
Rabbını bize tavsif et; yaratılışı nasıldır, pazusu nasıldır, kulacı (kolu) nasıldır?dediler Hz Peygamber (sa) oncekinden daha bir şiddetle ofkelendiyse de Cibril gelip yine teskin etti ve sorularının cevabını getirdi: Allah'ı gereği gibi takdir edemediler Kıyamet gunu butun yeryuzu O'nun kabzasıdır ve gokler de sağ eliyle durulmuştur(Zumer, 3967) ayeti kerimesi nazil oldu17
e İbn Ebi Hatim'in ve elEsma ve'sSıfat'ta Beyhaki'nin İbn Abbas'tan rivayetle verdikleri haberde yahudilerden Ka'b ibnu'lEşref ve Huyey ibn AhtabMn adları da zikredilmektedir18
f Ebu'şŞeyh'in Kitabu'1Azame'sinde Eban kanalıyla Enes'den rivayetine gore:
Hayber yahudileri Hz Peygamber (sa)'e gelmişler ve:
Ey Ebu'lKasım, Allah melekleri hicabının nurundan, Adem'i suzulmuş camurdan, İblis'i ateşin yalımından, gokleri dumandan, yeryuzunu de suyun kopuğunden yaratmıştır Şimdi sen bize Rabbından haber verdemişler, Hz Peygamber (sa) onlara cevap vermemiş ve hemen Cibril gelerek bu SUreyi getirmiş19
Bu rivayetlere gore ise SUre, Medinei Munevvere'de nazil olmuş olmalıdır Nitekim başta da belirttiğimiz gibi SUrenin mekki mi medeni mi olduğu da zaten ihtilaflıdır20
Suyuti Lubab'ında şoyle der: Bu haberde gecen muşriklerden maksat Ubeyy hadisinde gecenlerdir Buna gore, ibn Abbas hadisinin de delalet ettiği gibi, SUre Medeni’dir Oyleyse iki hadis arasında celişki olması lazımdır Cunku; muşrikler, soylediklerini, muşrik kabilelerinin Hz Peygamber (sav)'e karşı toplandıkları Ahzab (Hendek Savaşı) yılında soylemişlerdir Ahzab olayı ise hicretten sonra gercekleşmiştir O halde bu sure medenidir Doğrusunu Allah Teala bilir21


1 Bak: RUhu'lMaani, XXX,266 Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2980; Bilgi icin bak: Şevkani, Fethu’lKadir: 5513; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 137068

2 Tefsiri Keşşaf: 4817; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 137068; Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2980

3 Ebu Aliye tarikından İbnu Huzeyme, Hakim; Tirmizi, Tefsiru'lKur’an, lhlas, 1121, hadis no: 3364, bab: 91; Ahmed ibn Hanbel, Musned, V133134; İmam Celaleddin esSuyuti, Lubabu’nNukul Fi Esbabi’nNuzul, Fatih Yayınevi: 2736; Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2980; Abdulfettah El Kadi, Esbabı Nuzul, Fecr Yayınevi: 489 BuhariTarih, İbn Cerir, İbn Ebi Asim, BeğaviMu'cem, İbn Munzir, EbU'şŞeyh, Beyhaki, ŞevkaniFethu’lkadir: 5513; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 137069 Vehbe Zuhayli, Tefsiru’lMunir, Risale Yayınları: 15672

4 Vehbe Zuhayli, Tefsiru’lMunir, Risale Yayınları: 15672

5 İbn Kesir, age VIII,538 Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2980; EbU Ya'la, İbn Munzir, EbU Nuaym, Beyhaki, ŞevkaniFethu’lkadir: 5512; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 137069

6 İmam Celaleddin esSuyuti, Lubabu’nNukul Fi Esbabi’nNuzul, Fatih Yayınevi: 2736

7 Senedi zayıftır Tirmizi: 3364 İmam Ebu’lHasen Ali bin Ahmed elVahidi, Esbabı Nuzul, İhtar Yayıncılık: 398

8 Bu hadisin senedindeki İsmail b Mucahid, doğru bir kimse olmakla beraber, isnad esnasında hata yapabilirmiş EIMecrUhin: 310 İbn Cerir: 30321, Suyuti; edDurr: 6410
İmam Ebu’lHasen Ali bin Ahmed elVahidi, Esbabı Nuzul, İhtar Yayıncılık: 398

9 İmam Celaleddin esSuyuti, Lubabu’nNukul Fi Esbabi’nNuzul, Fatih Yayınevi: 2737

10 İbnu'lCevzi, Zadu'lMesir, IX,266; AlUsi, age XXX,270; Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2980; Muhammed Ali EsSabuni, Safvetu’tTefasir, Ensar Neşriyat: 7474

11 İmam Celaleddin esSuyuti, Lubabu’nNukul Fi Esbabi’nNuzul, Fatih Yayınevi: 2736; Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2980

12 NeysabUri, age XXX,02; Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2980

13 Senedi zayıftır Tirmizi: 3364 İmam Ebu’lHasen Ali bin Ahmed elVahidi, Esbabı Nuzul, İhtar Yayıncılık: 398; Abdulfettah El Kadi, Esbabı Nuzul, Fecr Yayınevi: 490 Vehbe Zuhayli, Tefsiru’lMunir, Risale Yayınları: 15672

14 İmam Celaleddin esSuyuti, Lubabu’nNukul Fi Esbabi’nNuzul, Fatih Yayınevi: 2736737

15 İmam Celaleddin esSuyuti, Lubabu’nNukul Fi Esbabi’nNuzul, Fatih Yayınevi: 2737

16 İmam Celaleddin esSuyuti, Lubabu’nNukul Fi Esbabi’nNuzul, Fatih Yayınevi: 2737

17 Taberi age XXX,221 Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2980981; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 1370697070

18 SuyUti, LubabunNukUl, 11,199211, AlUsi, age XXX,270271 Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2981

19 SuyUti, LubabunNukUl, 11,199212 Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2981; İmam Celaleddin esSuyuti, Lubabu’nNukul Fi Esbabi’nNuzul, Fatih Yayınevi: 2737

20 Bedreddin Cetiner, Esbabı Nuzul, Cağrı Yayınları: 2981

21 Abdulfettah El Kadi, Esbabı Nuzul, Fecr Yayınevi: 490
 
Üst Alt