bilgiliadam
Yeni Üye
İKİNCİ YENİ
1950 ’den sonra Garip Akımı ’na tepki olarak cıkan bu akımın en onemli temsilcileri şunlardır:
Cemal Sureyya, Ece Ayhan, Edip Cansever,
İlhan Berk, Sezai Karakoc, Turgut Uyar, Ulku Tamer
İkinci Yeniciler şu ilkelerden hareketle sanat yapmışlardır:
İmgeye yeniden ve sonuna kadar kapıları acarak edebi sanatlara ozgurluk tanımak
Şiiri basitlik, aleladelik ve sadelikten kurtarmak
Konuşma diline, ortak dile sırt cevirmek
hALKIN hayatından ve kulturunden uzaklaşmak, folkloru şiire sokmamak hatta duşman bellemek
Nukte, şaşırtma ve tekerlemelerden kacarak şehirli kucuk adama tip cizmeye boş vermek
Şiiri ustan ve anlamdan arındırmak, duyguya ve cağrışıma yaslanmak
Konuyu, hikayeyi olayı atarak aydın zumreye hitap etmek
Sezai Karakoc (1933…)
Diyarbakır ’ın Ergani ilcesinde doğmuştur
Gazetecilik ve yayıncılık yapmış , Dirilişdergisini yayınlamıştır
İlk şiiri 1951'de Hisar dergisinde yayınlanmıştır
Universite yıllarında 1955'te Şiir Sanatıdergisini cıkarmış, Mulkiye, Yenilik, 20 Asır, İstanbul, Şiir Sanatı dergilerindeki şiirleriyle tanınmıştır
Başlangıcta Pazar Postası'nda İkinci Yeni akımı doğrultusunda şiirler yazmış, sonraki yıllarda tumuyle kendi şiirine yonelmiştir
Yeni bicim araştırmalarına, değişik imgelerle kendine ozgu, mistik ve İslami iceriğe yer veren eserleriyle kuşağının en iyi şairlerindendir
Gazete yazılarında İslam toplumlarının cağdaş dunyadaki konumlarını ele almıştır, eski Turk uygarlıklarına ilişkin değerlerle, cağdaş bir kişilik oluşturma duşuncelerini işlemiştir
Lirik bir tarzda yazığı Mona Rosa şiiri cok beğenilmiş ve okunmuştur
2006 yılında Kultur ve Turizm Bakanlığınca Kultur Sanat Buyuk Odulune layık gorulmuş, para odulunu reddetmiştir
Eserleri
Şiir: Korfez, Şahdamar, Hızırla Kırk Saat, Sesler, Taha ’ nın Kitabı, Gul Muştusu, Zamana Adanmış Sozler,
Ayinler, Leyla ile Mecnun, Ateş Dansı, Alınyazısı Saati, Gun Doğmadan
Denemeİnceleme: Yunus Emre, Yazılar, İslam ’ın Dirilişi, İslam Toplumunun Ekonomik Strukturu,
Mehmet Akif, Mağara ve Işık, Kıyamet Aşısı,Edebiyat Yazıları , Cıkış Yolu 1–2–3
Cemal Sureya (19311990)
İkinci Yeni hareketinin onde gelen şair ve kuramcılarından olan şair; Papirus dergisini cıkarmıştır
Kultur Bakanlığı ’ nda Kultur Yayınları Danışma Kurulu uyesi olarak da gorev yapmıştır
Şiire lise yıllarında aruz denemeleriyle başlamış, ilk şiiri Şarkısı BeyazOcak 1953 ’te Mulkiye dergisinde yayınlanmıştır
1950'lerin başlarında gelişen ikinci yeni hareketine katılmakla birlikte, şiirde anlamsızlığı savunan goruşleri benimsememiştir
Geleneğe karşı cıkmış ancak geleneğin diri değerlerinden yararlanmış, Şiirde erotizmi canlandırırken, toplumsal değerlere uzak duşmemeye calışmıştır
Şiirin anayasaya aykırıolduğunu, doğanın ahlakı kovduğu yerde ve yasadışı olduğunu savundu Bu goruş onu şiirde oykuden kacınmaya, carpıcı, yoğun imgelerden oluşan bir soz sanatına yoneltti
Duzyazılarında surekli bir arayış icinde olan şairin olumunden sonra adına bir şiir odulu konmuştur
Eserleri
Şiir: Uvercinka, Gocebe, Beni Op Sonra Doğur Beni, Sıcak Nal ve Guz Bitiği, Sevda Sozleri
Duzyazı: Şapkam Dolu Cicekle, Gunubirlik 999 Gun Ustu Kalsın, Folklor Şiire Duşman, Guvercin Curnatası
Antoloji: Mulkiyeli Şairler, 100 Aşk Şiiri
Edip Cansever (1928–1986)
Yenilik, Pazar Postası, Yeni Dergi gibi dergilerde şiirleri yayınlanmış II Yeni şairlerinden biridir
Şiirlerinde duşunceyi dil icinde eritmeye yonelen, ozlu bir soyleyiş ve carpıcı bicim arayan, toplumsal eleştiri icin mizah aracını kullanan bir tutumu vardır
Şiirlerindeki sevinc zamanla yerini bunalıma; toplumsal dengesizlikleri eleştirme kaygısı ise yerini yıkıcı bir umutsuzluğa bırakmıştır
Dize işlevini yitirdigerekcesiyle yeni arayışlara yonelmiş, şiirde tiyatrodan esinlenen diyaloglar kullanmıştır
II Yeni icindeki bazı şairler gibi anlamsızlığı savunmamış, kapalı, anlaşılması guc, yine de anlamdan ayrılmayan bir şiire yonelmiştir
Şiirinde duzyazı olanaklarını kullanmaktan da cekinmemiştir
Surekli yazan, yayınlayan bir şair olarak dikkatleri cekmiş, sadece şiirleriyle değil tepkileri ve yaşama bicimiyle de adından soz ettirmiştir
Eserleri:
Şiir: İkindi Ustu, Yercekimli Karanfil, Umutsuzlar Parkı, Tragedyalar, Cağrılmayan Yakup,
Kirli Ağustos, Şairin Seyir Defteri, İlkyaz Şikayetcileri, Oteller Kenti…
Duzyazı: Gul Donuyor Avucumda (Olumunden sonra 1987)
Ulku Tamer (1937 … )
II Yeniye akımın ana karakteri oluştuktan sonra dahil olduğu halde kendine ozgu imge dunyası ve sussuz, sade soyleyişiyle dikkat cekti
Keskin bir ironiyle orulmuş derin acıların ve beşeri trajedilerin dile getirildiği şiirinde 1970 ’ten sonra toplumsal duyarlıklar one cıktı
Şiir: Soğuk Otların Altında, Gok Onları Yanıltmaz, Virgulun Başından Gecenler
Ece Ayhan (19312002)
“İkinci Yeni tanımı yerine “Sivil Şiiri onerdi ve kullandı İmge ustası olarak değerlendirilir
Kentli kucuk insan tipini işledi
Şiirleri: Bakışsız Bir Kedi Kara, Kınar Hanımın Denizleri, Sivil Şiirler, Ortodokslular
İlhan Berk (19162008)
Şiire vezin ve kafiye ile başlamış olmasına rağmen daha sonra surekli bir yenilik peşinde koştuğu gorulur
Şiirlerinde surekli soyut bir dil aradığı gorulur
Şiirlerinde cinsellik ve tarih ana temalar arasında yer alır
Ceşitli nesneleri, kent, sokak gibi olguları şiirleştirdi
Şiirleri: Guneşi Yakanların Selamı, Gunaydın Yeryuzu, Civi Yazısı, Turkiye Şarkısı, Galile Denizi
Turgut Uyar (1927–1985)
Şiirimizi bicim ve oz bakımından yenileştirmiştir Kapalı, soyut anlatım tarzını benimsemiş, şiirinin cağrışım gucunu zenginleştirmiştir
Şiir cizgisini oluşturan unsurlar arasında halk, an ve Batı edebiyatını sayabiliriz
Gerek oz gerekse bicim bakımından surekli değişen, halk şiirinden an şiirine geniş bir kultur birikimini değerlendirirken kendisi olabilen bir şiiri geliştirmiştir
Şiirleri: Arzı Hal, Turkiyem, Dunyanın En Guzel Arabistan ’ı, Tutunler Islak
1950 ’den sonra Garip Akımı ’na tepki olarak cıkan bu akımın en onemli temsilcileri şunlardır:
Cemal Sureyya, Ece Ayhan, Edip Cansever,
İlhan Berk, Sezai Karakoc, Turgut Uyar, Ulku Tamer
İkinci Yeniciler şu ilkelerden hareketle sanat yapmışlardır:
İmgeye yeniden ve sonuna kadar kapıları acarak edebi sanatlara ozgurluk tanımak
Şiiri basitlik, aleladelik ve sadelikten kurtarmak
Konuşma diline, ortak dile sırt cevirmek
hALKIN hayatından ve kulturunden uzaklaşmak, folkloru şiire sokmamak hatta duşman bellemek
Nukte, şaşırtma ve tekerlemelerden kacarak şehirli kucuk adama tip cizmeye boş vermek
Şiiri ustan ve anlamdan arındırmak, duyguya ve cağrışıma yaslanmak
Konuyu, hikayeyi olayı atarak aydın zumreye hitap etmek
Sezai Karakoc (1933…)
Diyarbakır ’ın Ergani ilcesinde doğmuştur
Gazetecilik ve yayıncılık yapmış , Dirilişdergisini yayınlamıştır
İlk şiiri 1951'de Hisar dergisinde yayınlanmıştır
Universite yıllarında 1955'te Şiir Sanatıdergisini cıkarmış, Mulkiye, Yenilik, 20 Asır, İstanbul, Şiir Sanatı dergilerindeki şiirleriyle tanınmıştır
Başlangıcta Pazar Postası'nda İkinci Yeni akımı doğrultusunda şiirler yazmış, sonraki yıllarda tumuyle kendi şiirine yonelmiştir
Yeni bicim araştırmalarına, değişik imgelerle kendine ozgu, mistik ve İslami iceriğe yer veren eserleriyle kuşağının en iyi şairlerindendir
Gazete yazılarında İslam toplumlarının cağdaş dunyadaki konumlarını ele almıştır, eski Turk uygarlıklarına ilişkin değerlerle, cağdaş bir kişilik oluşturma duşuncelerini işlemiştir
Lirik bir tarzda yazığı Mona Rosa şiiri cok beğenilmiş ve okunmuştur
2006 yılında Kultur ve Turizm Bakanlığınca Kultur Sanat Buyuk Odulune layık gorulmuş, para odulunu reddetmiştir
Eserleri
Şiir: Korfez, Şahdamar, Hızırla Kırk Saat, Sesler, Taha ’ nın Kitabı, Gul Muştusu, Zamana Adanmış Sozler,
Ayinler, Leyla ile Mecnun, Ateş Dansı, Alınyazısı Saati, Gun Doğmadan
Denemeİnceleme: Yunus Emre, Yazılar, İslam ’ın Dirilişi, İslam Toplumunun Ekonomik Strukturu,
Mehmet Akif, Mağara ve Işık, Kıyamet Aşısı,Edebiyat Yazıları , Cıkış Yolu 1–2–3
Cemal Sureya (19311990)
İkinci Yeni hareketinin onde gelen şair ve kuramcılarından olan şair; Papirus dergisini cıkarmıştır
Kultur Bakanlığı ’ nda Kultur Yayınları Danışma Kurulu uyesi olarak da gorev yapmıştır
Şiire lise yıllarında aruz denemeleriyle başlamış, ilk şiiri Şarkısı BeyazOcak 1953 ’te Mulkiye dergisinde yayınlanmıştır
1950'lerin başlarında gelişen ikinci yeni hareketine katılmakla birlikte, şiirde anlamsızlığı savunan goruşleri benimsememiştir
Geleneğe karşı cıkmış ancak geleneğin diri değerlerinden yararlanmış, Şiirde erotizmi canlandırırken, toplumsal değerlere uzak duşmemeye calışmıştır
Şiirin anayasaya aykırıolduğunu, doğanın ahlakı kovduğu yerde ve yasadışı olduğunu savundu Bu goruş onu şiirde oykuden kacınmaya, carpıcı, yoğun imgelerden oluşan bir soz sanatına yoneltti
Duzyazılarında surekli bir arayış icinde olan şairin olumunden sonra adına bir şiir odulu konmuştur
Eserleri
Şiir: Uvercinka, Gocebe, Beni Op Sonra Doğur Beni, Sıcak Nal ve Guz Bitiği, Sevda Sozleri
Duzyazı: Şapkam Dolu Cicekle, Gunubirlik 999 Gun Ustu Kalsın, Folklor Şiire Duşman, Guvercin Curnatası
Antoloji: Mulkiyeli Şairler, 100 Aşk Şiiri
Edip Cansever (1928–1986)
Yenilik, Pazar Postası, Yeni Dergi gibi dergilerde şiirleri yayınlanmış II Yeni şairlerinden biridir
Şiirlerinde duşunceyi dil icinde eritmeye yonelen, ozlu bir soyleyiş ve carpıcı bicim arayan, toplumsal eleştiri icin mizah aracını kullanan bir tutumu vardır
Şiirlerindeki sevinc zamanla yerini bunalıma; toplumsal dengesizlikleri eleştirme kaygısı ise yerini yıkıcı bir umutsuzluğa bırakmıştır
Dize işlevini yitirdigerekcesiyle yeni arayışlara yonelmiş, şiirde tiyatrodan esinlenen diyaloglar kullanmıştır
II Yeni icindeki bazı şairler gibi anlamsızlığı savunmamış, kapalı, anlaşılması guc, yine de anlamdan ayrılmayan bir şiire yonelmiştir
Şiirinde duzyazı olanaklarını kullanmaktan da cekinmemiştir
Surekli yazan, yayınlayan bir şair olarak dikkatleri cekmiş, sadece şiirleriyle değil tepkileri ve yaşama bicimiyle de adından soz ettirmiştir
Eserleri:
Şiir: İkindi Ustu, Yercekimli Karanfil, Umutsuzlar Parkı, Tragedyalar, Cağrılmayan Yakup,
Kirli Ağustos, Şairin Seyir Defteri, İlkyaz Şikayetcileri, Oteller Kenti…
Duzyazı: Gul Donuyor Avucumda (Olumunden sonra 1987)
Ulku Tamer (1937 … )
II Yeniye akımın ana karakteri oluştuktan sonra dahil olduğu halde kendine ozgu imge dunyası ve sussuz, sade soyleyişiyle dikkat cekti
Keskin bir ironiyle orulmuş derin acıların ve beşeri trajedilerin dile getirildiği şiirinde 1970 ’ten sonra toplumsal duyarlıklar one cıktı
Şiir: Soğuk Otların Altında, Gok Onları Yanıltmaz, Virgulun Başından Gecenler
Ece Ayhan (19312002)
“İkinci Yeni tanımı yerine “Sivil Şiiri onerdi ve kullandı İmge ustası olarak değerlendirilir
Kentli kucuk insan tipini işledi
Şiirleri: Bakışsız Bir Kedi Kara, Kınar Hanımın Denizleri, Sivil Şiirler, Ortodokslular
İlhan Berk (19162008)
Şiire vezin ve kafiye ile başlamış olmasına rağmen daha sonra surekli bir yenilik peşinde koştuğu gorulur
Şiirlerinde surekli soyut bir dil aradığı gorulur
Şiirlerinde cinsellik ve tarih ana temalar arasında yer alır
Ceşitli nesneleri, kent, sokak gibi olguları şiirleştirdi
Şiirleri: Guneşi Yakanların Selamı, Gunaydın Yeryuzu, Civi Yazısı, Turkiye Şarkısı, Galile Denizi
Turgut Uyar (1927–1985)
Şiirimizi bicim ve oz bakımından yenileştirmiştir Kapalı, soyut anlatım tarzını benimsemiş, şiirinin cağrışım gucunu zenginleştirmiştir
Şiir cizgisini oluşturan unsurlar arasında halk, an ve Batı edebiyatını sayabiliriz
Gerek oz gerekse bicim bakımından surekli değişen, halk şiirinden an şiirine geniş bir kultur birikimini değerlendirirken kendisi olabilen bir şiiri geliştirmiştir
Şiirleri: Arzı Hal, Turkiyem, Dunyanın En Guzel Arabistan ’ı, Tutunler Islak