Son Konu

Kandil gecesinde Adetliyken okunacak dualar

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
29
Puanları
48
Credits
-6
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Kadınların Adetli olduğu zamanlar eğer Ramazan, kadir gecesi, bayram, kandil gibi şerefli ve kıymetli, muminlerin gunahlarının bağışlanacağı ve derecelerinin yukseleceği mubarek vakit ve zamanlara rastlıyacak olursa,
o mumin ve musluman kadınların kalplerindeki niyetlerine gore Her kişiye, muhakkakniyetinin hakkı verilirhadisi şerfleri gereğince, o hayırlı gunleri ve geceleri ibadetle gecirmek niyetinde idiyseler, şuphesiz ki, o mubarek ve guzel gunlerin ve gecelerin rahmet ve bereketlerinden nasiplerini hem de eksiksiz olarak alacaklardır

Cunku kadınların bu namazsızlık halleri, ellerinde olmayan bir ozur kabilinden olduğu ve kendi istekleriyle olmadığı icin mahrum olmalarını gerektirmez Niyet, soz ve amelden hayırlıdır; cunku soz ve amele gosteriş karışabilir, fakat niyete hicbir şey karışamaz Kadın İlmihali, MCemal Oğut,1971, Bahar Yayınları, 9Baskı (3) Bu donemlerde kadınlar, Kelimei Şehadet, Kelimei Tevhid, istiğfar, salavatı şerife gibi tevhid ve zikir cumlelerini bir veya birden fazla okuyabilirler Ayrıca bu donemlerinde her namaz vakti abdest alıp seccadelerinde o namaz suresi kadar oturup tesbihat ve duayla meşgul olmaları da , onlara kıldıkları en guzel namazları kadar buyuk sevap kazandırır

Adetli kadın neler okuyabilir?
1 Kur ’anı Kerim okuyabilirler mi?
2 Ayetu ’lkursi ve İhlas okuyabilirler mi?
3 Besmele, kelimei tevhid, kelimei şehadet, salavatı şerife, tesbih ve zikir cekebilirler mi?
4 Dini kitapları okuyabilirler mi?
5 Radyodan dinledikleri Kur ’an ’ı iclerinden tekrarlayabilirler mi?
6 Arapca Besmele yazabilirler mi?

Bu soruların tamamına toplu olarak şoyle cevap vermeye calışalım:

Cunup, adetli veya lohusa olan kadın Kur ’an ayetlerinden hic birini okuyamaz, caiz değildir
Bu hususta Resulullah (asm) şoyle buyururlar:

“Cunup ve adetli kadın Kur ’an ’dan hicbir şey okuyamaz1

Yani sırf Kur ’anı Kerim okumak niyetiyle bir ayetten daha az bile okuyamaz Ancak dua, sena, Allah ’a sığınma, zikir veya bir işe başlangıcında yahut oğretmek maksadıyla Kur ’an ’dan bazı ayetleri okumak caizdir

Mesela, bir ulaşım aracına binerken okunması sunnet olan “Subhanellezi sahhara lena haza vema kunna lehU mukrinin (Her turlu noksandan munezzehtir o Allah ki, bunu bizim hizmetimize verdi, yoksa bizim buna gucumuz yetmezdi2

Aynı aractan inerken de “Rabbena enzilni munzelen mubareken ve ente hayru ’lmunzilin (Ey Rabbim, beni hayır ve bereketi bol bir yere indir Misafir ağırlayanların en hayırlısı Sensin)3
Bir musibet ve olum haberi alınca, “İnna lillahi ve inna ileyhi raciUn (Muhakkak biz Allah iciniz ve muhakkak yalnız Ona donuculeriz)4

Yine bir işe başlarken “Bismillahirrahmanirrahim demek, şukur maksadıyla “Elhamdulillah demek de bu kabildendir

Aynı şekilde Fatiha, Ayetu ’lkursi, Felak, Nas ve İhlas SUrelerini zikir maksadıyla, Allah ’ı hatırlamak duşuncesiyle okumak haram değildir

Maliki mezhebine gore, hayızlı ve lohusa olan kadının az miktarda Kur ’an okumasında bir mahzur bulunmamaktadır Bu az miktar da yukarıda adı gecen sUreler miktarıdır Bu meseleye delil olarak; kadınların uzun sure bu halde kalmış olduklarından dolayı istihsanen caiz gormuşlerdir

Hanbeli ve Hanefi mezhebine gore, Kur ’anı Kerimin kelimelerini heceleyerek, harf harf okumak caizdir Cunku boyle bir okuyuş “kıraate girmemektedir Yine tilavet olmadan Mushafa bakmayı, sesini cıkarmadan icinden okumasını da caiz kabul etmişlerdir Cunku bu durumda da kıraatten (okumaktan) soz edilmez5

Butun bu goruşler muctehid imamların ceşitli delillere dayanarak vardıkları ictihad farklılıklarıdır ve hepsi de doğrudur

Bunun yanında, Kelimei Şehadet, Kelimei Tevhid, istiğfar, salavatı şerife gibi tevhid ve zikir cumlelerini bir veya birden fazla okumak caizdir

Hanımların bugunlerde Kur ’ani Kerimin dışında tefsir, hadis ve fıkıh gibi dini kitapları ellerine almaları İmamı Azama gore caizdir Ancak bu kitapların icinde bulunan ayetlere el surmemeleri gerekir
Kur ’an ayetlerinin bu durumda iken yazılması meselesinde elFeteva ’lHindiyye ’de şu kayıtları okuyoruz:
“Cunup veya hayızlı olanların yazmakta oldukları satırların arasına Kur ’an ’dan bir ayet yazmaları mekruhtur Fakat yazdıkları bu ayetleri okumazlarsa mekruh olmaz

“İmamı Muhammed ise, bu kimselerin Kur ’an yazmamaları bana gore en sevimli davranıştır, diyerek bu hususta ihtiyatlı ve dikkatli olmayı tavsiye etmektedir

Buna gore, Besmele de Kur ’an ’dan bir ayet olduğundan hayızlı iken yazılmaması daha isabetli olur
Bu arada hangi mezhebe bağlı olursa olsun, bu haldeki bir kadın Kur ’an ’ın bir ayetine bile el suremez Ancak Kur ’an ’a yapışık olmayan temiz bir bez ve kağıtla tutabilir
 
Üst Alt