bilgiliadam
Yeni Üye
Kavram Ne Demektir? Kavram Hakkında Bilgi
Mantık:
Kavram, nesnel gercekliğin insan beyninde yansıma bicimidir Bundan oturudur ki her kavram doğrudan ya da dolaylı olarak nesnel gercekliği icerir Bu, orneğin ağac gibi nesne kavramları icin boyle olduğu gibi ozgurluk gibi duşunce kavramları icin de boyledir Zumrudu anka kuşu gibi tumuyle hayal urunu olan kavramlar bile nesnel gerceklikten yansımıştır Ne var ki boyle kavramlar nesnel gercekliğe dondurulemezler; eş deyişle denenemez, doğrulanamazlar Bunlar bilimdışı kavramlardır Demek ki kavramları bilimsel ve bilimdışı kavramlar olmak uzere de ayırmak gerekir
Kavramlar, kendisi de nesnel gercekliğin bir urunu olan insan beyninin etkin ve yaratıcı yapısının urunudurler Ama Hegel’in Felsefe Tarihi Dersleri’ni incelerken altını cizdiği gibi ‘’Kavramlar, insanın duşunce ve hayal gucu ozgurluğuyle varolmazlar Doğada et ve kana sahiptirler Ozdekcilik de bu demektir işte Mistik bir dille soylenirse insansal kavramlar, doğanın ruhudur Bu demektir ki insanın kavramlarında doğa orijinal ve diyalektik bicimde yansır’’ İnsan ansal (zihinsel) faaliyetiyle, doğanın bu orijinal ve diyalektik yansıması’dan kavramlar, bu kavramlardan yargılar, bu yargılardan uslamlamalar, bu uslamlamalardan varsayımlar, bu varsayımlardan kuramlar meydana getirir Onları doğada dener, doğrular ve işe koşar Mantıksal olarak nesne kavramları ikiye ayrılır: Tek bir nesnenin ozelliğini belirten kavramlara bireysel kavramlar, bir nesneler sınıfının ozelliklerini belirten kavramlara genel kavramlar denir Bireysel kavramlar Ahmet, İstanbul gibi ad’lardır İnsan, cami, kent genel kavramlardır Genel kavramlar da ikiye ayrılır: tur kavramları, cins kavramları Her cins kavramı, bir ustundeki cins kavramına gore tur kavramı; her tur kavramı da bir altındaki tur kavramına gore cins kavramıdır Orneğin omurgalılar kavramı, kuşlar kavramına gore bir cins kavramı, ve hayvanlar kavramına gore bir tur kavramıdır Kavram, sozcuğun anlamıdır Eşanlamlı birkac sozcuk tek kavramı taşıdığı gibi cokanlamlı bir sozcuk de birkac kavramı taşıyabilir Bilimlerin gen gibi kendilerine ozgu kavramları bulunduğu gibi nedensellik gibi birlikte kullandıkları kavramlar da vardır kavramlarını acık secik tanımlamak ve aydınlığa kavuşturmak her bilimin gorevidir
Kavramlar nesnel gerceklikten yansıdıkları icin tıpkı nesnel gerceklik gibi kesin, durgun, sonsuz ve saltık değildirler Kavramlar da nesnel gerceklik gibi daima gelişirler ve yenilenirler Kavramları dondurmak,, sonsuz ve saltık saymak metafiziğin yapısı gereği zorunlu olarak duştuğu buyuk yanılgılardan biridir Unutulmamalıdır ki kavramlar somutla bağlantılı soyutlardır Esnek, devimsel, goreli, karşılıklı bağlılık icindedirler
Felsefe:
Hegel, Mantık adlı yapıtının başına şoyle yazmıştır: Varlık, kendinde olarak, kavram’dır
Mantık:
Kavram, nesnel gercekliğin insan beyninde yansıma bicimidir Bundan oturudur ki her kavram doğrudan ya da dolaylı olarak nesnel gercekliği icerir Bu, orneğin ağac gibi nesne kavramları icin boyle olduğu gibi ozgurluk gibi duşunce kavramları icin de boyledir Zumrudu anka kuşu gibi tumuyle hayal urunu olan kavramlar bile nesnel gerceklikten yansımıştır Ne var ki boyle kavramlar nesnel gercekliğe dondurulemezler; eş deyişle denenemez, doğrulanamazlar Bunlar bilimdışı kavramlardır Demek ki kavramları bilimsel ve bilimdışı kavramlar olmak uzere de ayırmak gerekir
Kavramlar, kendisi de nesnel gercekliğin bir urunu olan insan beyninin etkin ve yaratıcı yapısının urunudurler Ama Hegel’in Felsefe Tarihi Dersleri’ni incelerken altını cizdiği gibi ‘’Kavramlar, insanın duşunce ve hayal gucu ozgurluğuyle varolmazlar Doğada et ve kana sahiptirler Ozdekcilik de bu demektir işte Mistik bir dille soylenirse insansal kavramlar, doğanın ruhudur Bu demektir ki insanın kavramlarında doğa orijinal ve diyalektik bicimde yansır’’ İnsan ansal (zihinsel) faaliyetiyle, doğanın bu orijinal ve diyalektik yansıması’dan kavramlar, bu kavramlardan yargılar, bu yargılardan uslamlamalar, bu uslamlamalardan varsayımlar, bu varsayımlardan kuramlar meydana getirir Onları doğada dener, doğrular ve işe koşar Mantıksal olarak nesne kavramları ikiye ayrılır: Tek bir nesnenin ozelliğini belirten kavramlara bireysel kavramlar, bir nesneler sınıfının ozelliklerini belirten kavramlara genel kavramlar denir Bireysel kavramlar Ahmet, İstanbul gibi ad’lardır İnsan, cami, kent genel kavramlardır Genel kavramlar da ikiye ayrılır: tur kavramları, cins kavramları Her cins kavramı, bir ustundeki cins kavramına gore tur kavramı; her tur kavramı da bir altındaki tur kavramına gore cins kavramıdır Orneğin omurgalılar kavramı, kuşlar kavramına gore bir cins kavramı, ve hayvanlar kavramına gore bir tur kavramıdır Kavram, sozcuğun anlamıdır Eşanlamlı birkac sozcuk tek kavramı taşıdığı gibi cokanlamlı bir sozcuk de birkac kavramı taşıyabilir Bilimlerin gen gibi kendilerine ozgu kavramları bulunduğu gibi nedensellik gibi birlikte kullandıkları kavramlar da vardır kavramlarını acık secik tanımlamak ve aydınlığa kavuşturmak her bilimin gorevidir
Kavramlar nesnel gerceklikten yansıdıkları icin tıpkı nesnel gerceklik gibi kesin, durgun, sonsuz ve saltık değildirler Kavramlar da nesnel gerceklik gibi daima gelişirler ve yenilenirler Kavramları dondurmak,, sonsuz ve saltık saymak metafiziğin yapısı gereği zorunlu olarak duştuğu buyuk yanılgılardan biridir Unutulmamalıdır ki kavramlar somutla bağlantılı soyutlardır Esnek, devimsel, goreli, karşılıklı bağlılık icindedirler
Felsefe:
Hegel, Mantık adlı yapıtının başına şoyle yazmıştır: Varlık, kendinde olarak, kavram’dır