Son Konu

Milli kültürün Önemi - Milli Kültürün Unsurları

iltasyazilim

Yeni Üye
Katılım
25 Ara 2016
Mesajlar
2
Tepkime
1
Puanları
38
Yaş
35
Credits
-2
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Milli kültürün Önemi Nedir,
Milli Kültürün Unsurları Nelerdir,
Milli Kültürün Unsurları ve Öğeleri

Ulusal kültür, bir millete bir ulusa kimlik kazandıra, diğer uluslar arasındaki farkı ortaya çıkartıp belirleyen, milletin tarihi boyunca oluşan o millete ait maddimillet yapan ve manevi değerlerin düzenli bir bütünüdür Bir milleti hakiki bir o milletin bütünlüğünü karşılayan en önemli öğe ulusal kültürdür


Ulusal Kültürün Kayda Değer

Dünyaya şöyle bir bakıldığından ulusal kültürün önemini bilmek olası Tarihe bakıldığında milli kültüre sahip milletleri her çeşit zorluğa karşısında kendilerini varlıklarını koruduklarını görebilirsiniz Bunun en büyük örneği ise şudur 2 Dünya savaşından daha sonra yaklaşık olarak bir yıkıntıilginç haline gelen lakin kısa sürede bir zorlama haline gelen Almanya ve Japonya bunun en güzel örnekleridir

Ayrıca Türk milletinin İstiklal savaşında galibiyet kazandıran şey neydi ? Türk milletinin Atatürk milliyetçiliğiyle beraber bitmiş milli kültürü fazla sağlamdır Ulusal kültür ulusal ve manevi değerlerin öğretildiği eğitim yuvalarında başlar Eğitim kurumlarında milli ve manevi değerleri öğrenmekte olan gençlerde bu değerlere ne kadar sahip çıkarlarsa o milletin ulusal birliğ ive bareberliği o kadar kaslı olur Atatürk Bu Konu Hakkında : Yetişecek çocuklarımıza ve gençlerimize, görecekleri öğrenimin sınırları ne olursa olsun, ilk önce ve herşeyden önce Türkiye ’nin bağımsızlığına, kendi benliğine, milli geleneklerine düşman olan tüm unsurlarla mücadele etmek gereği öğretilmelidir Dünyada uluslararası duruma göre böyle bir mücadelenin gerektirdiği manevi unsurlara sahip olmayan kişiler ve bu nitelikte kişilerden oluşan toplumlara yaşam ve hür yoktur Çocuklarımızı benzer eğitim derecesinden geçirerek yetiştireceğiz Şüphesiz bilmeliyiz ki iki parça halinde yaşamış milletler zayıftır, hastadır Çocuklarımıza vereceğimiz öğrenim sınırı ne olursa olsun onlara esas olarak şunları öğreteceğiz: Milletine, Türkiye Devleti ’ne, TBMM ’ne düşman olanlarlarla çaba; bu mücadelenin sebep ve vasıtaları ile donatılmayan insanlar için yaşama hakkı yoktur

Ulusal Kültürün Unsurları Ve Öğeleri

Dil

Din

Eğitim

Ekonomi

Teknoloji

Sosyal Kurumlar

Örf ve Adetler

Değerler ve tutumlar

Estetik sanatlar (Grafik ve plastik sanatlar, folklor, müzik, dans, tiyatro)

Semboller, Tabular ve Törenler

Tüm unsurlar burada açıklanmayacaktır Ancak, bir zihin vermesi bakımından dil ve eğitim unsurları özetle ele alınacaktır Dil kültürün aktarılmasında köprü görevi görür ve toplum üyeleri arasında sosyal etkileşimi ve iletişimi sağlar


KÜLTÜRÜN UNSURLARI

Atatürk'ün ortaya koyduğu bu iki önemli tesbit bakımından kültürü meydana getiren unsurları şöyle tasnif etmek mümkündür
1 Genel kültür unsurları: Toplumun yaygın olarak benimsediği temel hafıza sistemi (ideoloji), dil, din, bilim, tarih, entellektüel kültür ve teknoloji, sanat (klasik, modern, halk müziği, mimarî, edebiyat, tiyatro), örfler, adetler, gelenekler, folklor hukuk, anlak, devlet anlayışı, devlet yapısı, basın yayın ve kitap, ziraat, ekonomi, askerlik, spor
2 Ulusal kültür unsurları: Genel kültür unsurlarının toplumlarda, nesilden nesile kalan, toplumun özelliğini yaratıcı ve bu özelliği yansıtan şekilleri, millî kültür unsurlarıolarak kabul edilmektedir Meselâ dilbizini için bir genel kültür unsuru, Türkçeise bir millî kültür unsurudur11
BOYUTLARI
Kültür unsurlarını insanî, millî ve uluslararası almak üzere üç esas boyutta ele almak gerekir
İnsanî boyut; Bu boyutta insan, aile(yapışı), sosyal çevre, eğitim, biyokültürel ve sosyal değerler ile insan ilişkilerine yer verilmektedir
Millî Boyut; Sancak, insanlar, vatan, dil, din, tarih, örf adet, gelenek, bir milletin üyesi olması inancı gibi hususlar temel değişkenler olarak belirlenmektedir
Uluslararası (evrensel) boyut ise bilim, teknoloji, güzel sanatlar, fizikî ve sosyal çevre gibi tüm ülkelerde karşılıklı olan kültür unsurlarını kapsamaktadır12 Millî boyutta ele alınan unsurlar (kavramlar) millî kültürü oluşturmakta ve millî boyutun temel unsuru da milliyetolmaktadır Kısaca Ben Türkümdiyen bir kişi milliyetinin özüne sahiptir Ancak bu özün geliştirilmesi, yani şuurlandırılması bayrak, ırk, vatan, dil, din, tarih, örf, adet ve gelenekler konusunda eğitilmesine bağlıdır Çünkü milliyet, kalıtım yoluyla babadan oğula geçmez Öğrenilir, Doğuştan Olan gelen bir özellik de değildir Bir milletin üyesi olma inancıdır, O,
Millî kültür şuuruna ermiş ve Ben Türkümdiyen kişi, eğer;
Ayyıldızlı al sancak benim bayrağımdır, diyebiliyorsa; öteki bayraklara saygı duymakla birlikte, kendi bayrağına karşısında içinde bir sevgi, bir sıcaklık duyabiliyorsa ve nihayet, gerektiğinde bayrağı için severek canını verebiliyorsa MilliyetSancakMillî Kültürbağı sabit demektir
Eğer,
Türk Milletinin varlığını biliyorsa, bu milletin dünya milletleri içinde saygıdeğer bir yeri olduğuna inanıyorsa, kendi milletinin insanına bir ayırma ve kayırma halinde öncelik verebiliyorsa, milleti için fedakarlık yapabiliyorsa; UyrukIrkMilli Kültürbağı belirlenmiş demektir
Eğer,
Atalarınızın kanlarıyla yuğrulmuş bu toprağı vatanbiliyorsa, havasını, suyunu, toprağını, taşını, çiçeğini, ağacını kendi öz malı olarak görüyor, seviyor ve koruyorsa, gerektiğinde vatanı için ölebiliyorsa; UyrukVatan, Milli Kültürbağı sabit demektir
Eğer,
Kendisini tarihi bir perspektif içinde görüyor; tarihini, örf, adet ve geleneklerini biliyor ve onlara hürmet duyabiliyorsa; UyrukTarihGelenekilişkisinin anlamına ulaşmış demektir

SONUÇ
Büyük us adamlarımızdan Ziya Gökâlp'in herhangi bir cephesiyle ilgili olarak yapılan araştırmalar ve incelemeler esnasında eserlerinin, yazılarının ve hakkında yazılanların taranması sonucunda, O'nun uzun müddet lâyıkı veçhile tanınıp anlaşılamadığı görülmektedir» Bunun sebebini, O'ndan bahsedenlerin, anlamayı sağlayan şartlara pervasız davranmış olmalarında bulabiliriz» Bu yüzden Gökâlp, iki türlü talihsizliğe uğramıştır, HKİH anlaşılmaksızın çok sevilmiştir Daha Sonra yeniden anlaşılmamakla beraber çok yerilmiştir Bunda tek cepheliliğin tesiri inkâr götürmez Oysa tek cephelilikten şikâyet etmekle de meslek bitmez Tek cepheliliğin motifleri hesaba katılmalıdır Onların başında ideolojik rekabet ve hınçlar kazanç Ziya Gökâlp, siyâsî ihtiras ve hırsların müdahalesinden tecrit olunamadığından ilmî hüviyetinin teşhisi de gecikmelere maruz kalmıştır
Nitekim Ziya Gökâlp bizde bünyevî ibtisal (bünye değişikliği) ve tarihî temadi (program metni) aksaklığının zararlarını (tutuculukcezrîlik) radikalizm çekişmesi ve alternatifliği zemininde izah etmiştir An'ane (görenek routine) ile örfün (geleneğin) tradition'ın kavram muhtevalarını tahlîl ve mukayese etmiştir Bu tahlîl ve mukayeselerinde Kur'anı Kerîm'in diretmek durumunda olduğu Ma'ruf ve münker nosyonlarından faydalanmıştır13 Şu halde örf kavramının İslâmî kültür özelliğine de tartı verilmesi gerekmektedir
Gökâlp1in ilmî ve millî değerini muhafaza etmekte olan Türkleşmek, islâmlaşmak, Muasırlaşmak tezinin tefrika edilmiş olduğu “ Türk Yurdu1 dergisi ilk önce elde etmek üzere, İslâm, Ictimaiyyât, İstanbul üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Hayat, İktisat Fakültesi Dergisi, Kadro, Kopuz, Ocak, gençlik, GökBörü, Gündüz, Oluş, Sosyoloji, Şair, Türk Dili, Türkiyyât, Ayla, Varlık gibi daha bir fazla süreli yayında konumuzla ilgili değerli çalışmalar ve incelemeler yer almaktadır, Ayrıca Ziya Gökâlp'e hayranlık ve saygısını, uygar yiğitlik örneği ittihaz olunabilecek tarzda ispat etmiş farklı alanlara yönlendirilmiş ilim ve akıl adamlarımızın eserlerinin büyük kısmı, birer araştırma mahsulü olarak hedefine ulaşmıştır
Bu ilmî buluşma da benzer müsbet araştırmalar yolunda atılmış yeni bir adımdır 1950 yılından beri Gökâlp'in daha iyi anlaşılmasını hedefleyen nazarî cehitler (uğraş, çaba) amelî ve fiilî kadirbilirlik örnekleriyle verimlenmektedir Ankara'da bir sokak O'nun adını taşımaktadır DTC Fakültesinde O'na büyük bir salon görev edilmiştir Diyarbakır Lisesi O'nun adıyla anılmaktadır Doğduğu konut (Diyarbakır'da) kendi adını taşıyan bir müze haline getirilmiştir Adına keza dernek, enstitü ve yüksekokul gibi tüzel kişiliği hâiz kurumların ihdas ve ihyasına çalışılmaktadır Bu manevî ve ilmî vefakarlık örneklerine başkalarının eklenerek devam ettirileceğine dâir işaretler görülmektedir

Seçme Parça *
 
Üst Alt