Son Konu

minyatür sanatı

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
29
Puanları
48
Credits
-6
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
minyatür sanatı hünername hünername nedir minyatürle resim arasındaki farklar nelerdir lale devri osmanlı minyatür sanatı 1549303752 1549303752 minyatursanati5c587fceb166dminyatursanati5c587fceb166d http:wwwalpmansanatcomggcalpmanminyatur06 Minyatür Nedir ?? Ortaçağ avrupasında el yazması kitapların birim başlarında birincil harfler “miniumdenilen , maden kırmızımısı bir badana ile seslenirdi daha sonraları da kitapları bezemek için yapılan resimlere bu ad verilmiştir minyatür kelimesinin türkçe, arapça ve farsça'da kelime karşılığı yoktur bizde minyatüre “Nakış yapan sanatkarlara da “nakkaş denilmiştir Ancak günümüzde Dünya'da her yerde minyatür denilmektedir minyatür bir kitapresim sanatıdır ve kitaplar içine kalıp günümüze intikal etmiştir minyatürde herşey çizgi ile sınırlıdır renkler saf ve parlaktır bakış açısı derinlik yoktur nesneler arasındaki ebat farkı önemine göredir bu anlatım tekniği, dünyanın gölge ve görüntüden ibaret olduğu imajını vermektedir bir de da değişmeyen hakikati bize düşündürmektedir xfUid21549303752 1549303752 minyatursanati5c587fceeb44aminyatursanati5c587fceeb44a http:uploadwikimediaorgwikipediacommonsthumbbb5KamaluddinBihzad001447pxKamaluddinBihzad001 Osmanlı Türklerinde minyatür, Fatih zamanında gelişmeye başlayarak özel bir üslup kazandı Bu dönemde yazma kitaplara sultanların portrelerinin yapılması, ilgi çekici bir olaydır Selçuklu Sultanları gibi Osmanlı Sultanları da saraylarında nakkaşhaneler kurarak nakkaşların çalışmalarına rahatlık sağladılar Fatih'in nakkaşbaşısı Sinan Bey idi Osmanlı minyatürlerinde sultanların 16 ve 17 yy daki hayatlarını öykü eden eserler ilk önce kazanç Yalnızca Kayıtlı Üyeler Linkleri Görebilirler 10 Saniyede Kayıt Olmak İçin Tıklayınız Topkapı Sarayı hazine kütüphanesinde ve İstanbul Üniversite kütüphanesinde birçok eserlerin ciltleri aralarında 15000 değin minyatür az kalsın ulusal galeri halinde bir araya toplanmıştır Bunlar defalarca Kanuni Sultan Süleyman zamanında ve ondan daha sonra yapılmış eserlerdir Bu milli resim hazinesi bugüne kadar dünyaya eksik tanıtılmıştır 1549303752 1549303752 minyatursanati5c587fd1bd990minyatursanati5c587fd1bd990 http:wwwalpmansanatcomggccatalogimagesdefault0605040012JPG Ali Üsküdari Çiçekleri Fatih Sultan Mehmed, papaya başvurarak çağının meşhur ressamlarından bazılarını İstanbul'a göndermesini istedi Bu açlık üstüne, Rönesans'ın tanınmış ressamlarından Matteo di Pasti, Costanzo di Ferrara ve Gentile Bellini İstanbul'a gönderildi 1479'da sarayda çalışmalarına başlayan bu meşhur ressamlar, sultanın ve yakınlarının portrelerini ve madalyonlarını yaptılar Buna karşılık Nakkaş Sinan Bey'de İstanbul'dan İtalya'ya gönderildi Sinan Bey, İtalya'da çağın ustalarından Maestro Paola'nun yanına çalıştı Sinan Bey'in batı devlete ait etkisi aşağı kaldığını gösteren Fatih güllü portresini, bu geziden döndükten sonradan yaptığı bildirilir Portre onun sanatının kuvvetini ve sınırlarını göstermektedir Anatomik Yapı çalışmaları beceriksiz olduğundan cisim bol elbiselerle ustalıkla örtülmüştür Elbiselerin kıvrımları 15 yy yukarı İtalya fotoğraf üslubunun etkilerini göstermektedir aynı zamanda portre Fatih'in kuvvetli şahsiyetini ikna edici bir tarzda göstermektedir Hükümdarın adaleli endamı tamamıyla ferdi bir portre etkisi bırakıyor Geniş elbiseler sağlam ve değişmeyen renklerle cömertçe resmedilmiş olup uygun bir fon teşkil ediyor Topkapı Sarayı kitaplığında bulunan ve yanlışlıkla Fatih Albümü adı bahşedilen bir takım kitaplar o kadar çok minyatür ve hat örneği taşımakla birlikte bunların hiçbiri İstanbul yada Anadolu'da üretilmiş değildir Bu minyatürlerin pek birçok uzun rulolardan indirimli ve hikaye sıraları gözönüne alınmadan albümlere yapıştırılmıştır Bu minyatürlerin böylece birçok uzakdoğu fotoğraf sanatıyla akrabalık gösteren derviş, sihirbaz, dev, göçebe dağıtılmış hayvan tasvirleri gibi konuları içerirler Bu konuların islam öncesi şaman inancından etkiler taşıdığı ileri sürülmüştür Birçokları Mehmet Siyahkalem imzasını taşıyan bu resimlerin 15121520 yılları arasında hükümsüren Yavuz Sultan Selim'in İran seferlerinde elden ettiği savaş ganimetleri aralarında olduğu da saptanmıştır Bazı belgelere dayanarak albüm resimlerini yapan sanatçının nakkaş olduğu ve Kıpçak geleneğini sürdürdüğü söylenir Anadolu çevresinde yapılmamış olsalar bile Fatih Albümündeki resimlerin gerçekçi özellikleri ve Grotesk (Acaip, komik, kaba) eğilimleri ile Osmanlı resmini etkilediği söylenmektedir xfUid41549303752 1549303752 minyatursanati5c587fd1d11aeminyatursanati5c587fd1d11ae http:wwwalpmansanatcomggccatalogimagesdefaultMN4014 Osman Çiçekdağı Bugün Osmanlılara ait en eski minyatürlü elyazması kitaplar, Beyazıd II'nin hükümdar olduğu günlerden kalmadır Bunlar da Türkiye dışındadır Topkapı Sarayı Müzesinde, Farsça bin hamsede çeşitli nakkaşların resimleri vardır 1498'de yazıldığı görünen o ki bu yazma kitabın minyatürlerinin de benzer dönemde yapıldığı sanılıyor Bu sırada Osmanlı minyatürünü HERAT ve ŞİRAZ üsluplarıyla etkilediği görülür Baba Nakkaş adıyla tanınan Şeyh Mustafa saray duvarlarını nakışlarla , yine benzer dönemde Abdurrahmanül Mevlevi Konya'da Mevlana Türbesinin içini kalem işleriyle süsledi Yavuz Sultan Selim'in hükümdar olduğu dönemden kalan minyatürlerde mimari kurgular, insan tiplerinin işlenişi, elbise biçimleri öbür bir mekan ve renk içinde gösterilir Buna yeni Türk üslubunun habercisi olarak bakanlar da vardır Uluğ Bey zamanında Herat'tan İstanbul'a gelen nakkaşlarla, çaldıran seferinden sonradan Yavuz Sultan Selim'in yanına getirdiği nakkaşlar, Herat Okulunun ve üslubunun etkisini sürdürürler, yeni gelişmekte olan Türk üslubuna basamak hazırladılar 1549303752 1549303752 minyatursanati5c587fd1e6d5eminyatursanati5c587fd1e6d5e http:wwwalpmansanatcomggccatalogimagesdefault040069JPG Yakup Cem Osmanlı minyatürcülüğünde portre devlete ait, tarihi konular ve saray hayatı sahneleri yanına beygir koşularını ve bir takım muharebe sahnelerini adaleli bir görüşle hakiki olarak bildiren fazla canlı minyatürler ortaya konulmuştur Yalnız hiç değişmeyen ve ışık değişikliğini tanımayan renkler yüzünden bunlar kırmızı, rengin dominant olduğu aydınlık ve benekli bir etki bırakırlar Ara Sıra altın ve gümüş yalnız da kullanılmıştır Osmanlı minyatürcülüğünün en bereketli ve canlı dönemi Kanuni Sultan Süleyman'ın hükümdarlığına rastlar Sarayda çalışmakta olan nakkaşlar; Nakkaşanı İran ve Nakkaşanı Rum adları aşağı iki kümede toplandı İki ayrı öğreti biçimini , iki öbür üslup özelliğini sürdüren bu nakkaşlar, en iyi şartlarda çalışırlardı Nakkaşanı İran topluluğu içinde Türkler de vardı Nakkaşanı Rum topluluğu ise başlıca Türk minyatürünü geliştirdi Bu çağda minyatür sanatına yeni nitelik kazandıranlardan biri Nigari'dir Nigari İstanbul'da Galata'da doğmuş, 1572 yılında 80 yaşında ölmüştür Kendisi denizci olup ana adı Hayolar Reis idi Onun Topkapı Sarayı Müzesi'nde yer alan minyatürleri siyah bir fon üstüne yapılmıştır Ve çehrelerdeki bireysel portre benzerliği ile şaşırma uyandırmaktadır Ama bir de ellere ve ayaklara yük verilmediğinden bunlar ihmalci bir şekilde resmedilmiştir Nigari'nin Kanuni, Barbaros ve Selim II'yi canlandıran üç portresi Topkapı Saray Müzesindedir xfUid61549303752 1549303752 minyatursanati5c587fd208edaminyatursanati5c587fd208eda http:wwwsanalkampusorgforumimagesstatusiconwolerrorgifResmin Orjinali için 1 Kez Tıklayınız xfUid71549303752 xfUid71549303752 minyatursanati5c587fd241312minyatursanati5c587fd241312 http:wwwgencmekancomimagesstatusiconwolerrorgifBu fotoğraf küçültülmüştür Tıklayarak orjinalini görebilirsiniz Orjinal ebat 700x494 xfUid81549303752 xfUid81549303752 minyatursanati5c587fd4ba3a8minyatursanati5c587fd4ba3a8 http:wwwalpmansanatcomggccatalogimagesdefaultALPMN0005JPG Osmanlı Kalyonu Ekrem Çoktan Ahmet Çoktan Tarihi minyatürler 15501590 arasında çalışmış olan üstad Nakkaş Osman göre canlandırılmıştır Osmanlı olağan sanatının en yüksek dönemini oluşturan III Murat (15741595) çağında oluşturulan en manâlı eser Seyit Lokman'ın kaleme aldığı Nakkaş Osman ve çıraklarının resmedildiği iki ciltlik Hümername'dir Osmanlı sultanlarının savaşlarını ve başlarından geçen olayları öykü eden Hünername minyatürlerinin Osmanlı savaşlarını betimleme eden büyük grup düzenlemeleri çarpıcı renkleri ile benzersiz bir anıtsallığa sahiptir xfUid91549303752 xfUid91549303752 minyatursanati5c587fd4d175bminyatursanati5c587fd4d175b http:wwwturkresmicomresimler1 Beygir Koşusu Hünername NAKKAŞ OSMAN Topkapı Sarayı Kitaplığı,H1524,158 8 tarihli​ Hünername'deki Nakkaş Osman'ın fırçasından çıktığı kuşkusuz olan at koşusu Atların yeşile, açık maviye, eflatuna boyalı olduğu görülür Renkler fazla çeşitlidir ve birbirleriyle ahenk halindedir Topkapı Sarayında yer alan ve Hünername ile aynı nitelikleri taşıyan bir başka eser yine Seyit Lokman'ın Farsça manzum olarak yazdığı ve Nakkaş Osman atelyesinden sanatçıların 95 minyatürle süsledikleri Şehin Şahnamei Murat III adlı yazmanın II Cildindeki 42 minyatür Murat III'ün çocukları için yapılan sünnet düğününden sahneleri ele almaktadır Osmanlı yazma çeşitleri arasında Sürnama adını alanlar en karakteristik grubu oluştururlar Şehzadelerin sünnet ve evlenme töreni gibi şenliklerini ele alan bu yazma çeşidi diğer hiçbir islam ülkesinde resimli olarak meydana getirilmemiştir 01549303752 01549303752 minyatursanati5c587fd4e43efminyatursanati5c587fd4e43ef http:wwwturkresmicomresimler2 Kaz Kalesi ŞEHİNŞAHNAME İstanbul Üniversitesi Kitaplığı F1404, s 1271581 tarihli​ Kaz Kalesi (Şehin Şahname) Sürnamelerin meydana gelişinde tamamen yerel özellikler Bizans hipodrom geleneği ve tarihsel Türk boylarının şölen anılarının karışımıyla ortaya çıkar Topkapı Sarayı kitaplığında yer alan Murat III'ün sürnamesi 1582'de Murat III'ün oğulları için düzenlenen ve 52 gün süren büyük beygir meydanı şenliklerini 437 minyatürle betimleme etmektedir Eser yeniden Seyit Lokman kadar yazılmış ve Nakkaş Osman atelyesinde resimlenmiştir Yazmada iki taraflı minyatür sayfaları merasim yerinin bütününü kapsayan iki parçalı bir uyum birliği sağlar Sayfaların sağ ilkinde tribünler ve halktan seyirci grupları ile geçit törenine katılan esnaf loncaları, hüner erbabı, müzisyenler, hokkabazlar gibi eğlendiriciler,güreş çi ve atcanbazı gibi sporcular, askerler, din adamları vs yer alır 2 bütünleyici sahnenin üst kısmında padişah ve çevresindekiler bir loncada ve alt kısımda geçide katılanların devamı tarif edilmiştir Bu benzer süsleme şemasının kendi içindeki teziyini ve detay değişmeleri dışında her sahnede daha aşağı kısımda gösterilen geçit ve ziyafet gruplarının değişmesiyle fotoğraf düzeni bakımından hem vakit birliği ayrıca de devamlılığı kapsayan bir düzen meydana gelmiştir Dünya resim tarihinde en garip ahenk oluşumlarından birisi bu nedenle Osmanlı sanat çevresinde yaratılmıştır 17 yy'da Nakkaş Hasan Paşa, Kalender, Nakşi ressamlardır Bu çağın nakkaşları da yine tarihi konuları işlediler Nakkaş Hasan Paşa Mehmet III'nün Eğri Fetihnamasi'ndeki 4 minyatürü yapmıştır Osmanlı ordusunun savaş düzenini, savaştan sonra konulan karargahta malup düşman serdarının kabulünü, İstanbul'a giriş olay hep yaşanmış olaylar olarak canlı renkler ve sıcak bir duygu ile realist bir şekilde canlandırılmıştır Sultan Ahmed I için hazırlatılan Falname adlı yazma bir kitap Nakkaş Kalender tarafından resimlerle süslendi Kalender kendinden önce başlayan ve sürdürülen minyatür anlayışına yeni bir şey katmadı; kendinden önceki nakkaşların eserlerinde kullandıkları düzeni ve muhakkak şemayı olduğu gibi vermekle yetindi Nakşi takma adını kullanan Ahmed Efendi'nin Şakaki Numaniye adlı eserinin çevirisi için 49 minyatür yaptı Bu minyatürlerde sultanlar ve bilginler konu olarak işlendi ​ 11549303752 11549303752 minyatursanati5c587fd724008minyatursanati5c587fd724008 http:wwwturkresmicomresimler3 Nis Limanı SÜLEYMANNAME Topkapı Sarayı kitaplığı H 1608 s4 1545 c​ Osmanlı minyatür sanatı en aydınlık devrini Kanuni zamanında yaşamıştır Kanuni döneminin ünlü ressamlarından biri Matrakçı Nasuh olup 1537 tarihi eseri Derbeyanı Menazili Seferi Irakeyn Osmanlı ordusunun doğu seferindeki durakları şehir ve kasabaları 132 minyatürle ilginç tasvirleri halinde sunmaktadır Kaleleri, şehir yapılarını, çadırları, kırlardaki köprü ve doğa manzaralarını yumuşak ve sert renk kontraslarıyla betimleme edildiği bu gösterme resimleri bununla birlikte belgelere dayanan değer taşımakta bir değişiklik harita duyarlılığını da içermektedir Bu resimler hem şehvetli ayrıca de gözlemci bir yaklaşımla özenli bir şema bilinciyle saf iyi kalpli doğa ve nesne sevgisini birleştiren ve tüm islam dünyasında benzerine rastlanamayacak birer şaheserdirler 21549303752 21549303752 minyatursanati5c587fd957fe0minyatursanati5c587fd957fe0 http:wwwturkresmicomresimler722 Matrakçı Nasuh'un kaleminden Halep kenti Erkin Eminoğlu'nun arşivinden Kuşbakışı bir açıdan yapılmış minyatürde yerleşme düzeni, surlar, kale, saray, cami, medrese, kervansaray, han, çarşı gibi önemli yapıları detaylı biçimde gösterilmiş, yerleşme yerinin adeta bir haritası çizilmiştirhiçbir abartıya yer verilmeyen bu minyatürlerin renkleri de son derece uyumludur Benzer artist, Topkapı Sarayı'da yer alan öbür iki yazmada da aynı bitelikte eserler bırakmıştır Bu yazmalardan biri Beyazıt II Tarihi, öteki 1543 tarihli ve Kanuni Süleyman'ın Macaristan Seferine ait olan Süleymannamedir Sefer yolu üzerindeki kaleler ve diğerleri bir nakış zevkiyle belgeci bir gözlemin karışımı olan acayip resim düzeni ürünlerini karşımıza çıkarıyor ​ 31549303752 31549303752 minyatursanati5c587fdb8bf3dminyatursanati5c587fdb8bf3d http:wwwturkresmicomresimler8 Zigetvar Kalesi NÜZHET EL EKBER DER SEFERİ ZİGETVAR Topkapı Sarayı Kitaplığı H1339 s 277b278a 156869 tarihli ​ Zigetvar kalesini resimleyen Nasuh kaleyi yeşilin tüm tonlarının görüldüğü çimenlerin arasındaki çadırların ortasına böylece bir yerleştirmiştir ki izleyici keza tarihi bir evrak ayrıca de bir görünüm resmi izlemektedir Osmanlı nakkaşını Batı etkileri bir taklitçiliğe, bir kopyacılığa itmemiş, onun islam minyatürcülüğünün estetik kurallarından kopmadan daha inandırıcı tasvirler yaratmasına yol açmıştır 41549303752 41549303752 minyatursanati5c587fddbfe8cminyatursanati5c587fddbfe8c http:wwwturkresmicomresimler4 Belgrad Kalesi SÜLEYMANNAME Topkapı Sarayı kitaplığı H 1517, s 108 b 1558 tarihli​ Kanuni döneminde Balkanlardan gelen bir sanatçının çalışmasıdır 1558 tarihli Süleymanname'de Belgrad kalesini canlandıran bu minyatürde Avrupa tipi kulelerin ve kiliselerin oluşu ve bunların özenli bir biçimde ışık gölgeli boyanmaları batılı bir ustanın işi olduğunu anında ayrım ettirir 51549303752 51549303752 minyatursanati5c587fe000022minyatursanati5c587fe000022 http:wwwturkresmicomresimler6 Sultan Murat'ın Cuma namazına gidişi DİVANI NADİRİ Topkapı Sarayı Kitaplığı H889 s4a 1618,22c ​ 17 yy da Nakkaş Hasan Paşa, Kalender, Nakşi başlıca sanatçılardır Nakkaş Nakşi bu minyatüründe de diğerleri gibi ilkel de olsa bakış açısı denemelerine girişmiş, kimi yerlerde gölgelemelere yer vermiştir Minyatürün de zemin olarak mimari ayrıntıları kullanmıştır 61549303752 61549303752 minyatursanati5c587fe233d9eminyatursanati5c587fe233d9e http:wwwturkresmicomresimler7 Gazanfer Ağa Medresesi DİVANI NADİRİ Topkapı Sarayı Kitaplığı H 889 s 22a 161822c ​ Nakkaş Nakşi döneminde saraya Avrupa'dan geliştirmiş olan kimi gravür ve mimari çizimler bugün Topkapı sarayı kitaplığında bulunmaktadır Bu Vesile Ile islam minyatür sanatı için tanıdık olmayan, lakin batı resminin en önemli ayırıcı özelliği olan üç boyutluluk kavramı Osm Minyatürüne sızmış oluyor 71549303752 71549303752 minyatursanati5c587fe466edcminyatursanati5c587fe466edc http:wwwturkresmicomresimler11 18 yy da imp Luk ilk önce batıya açılmıştır Avrupa ülkeleriyle görülen siyasal ve hesaplı ilişkiler, kültürel ortamı da etkilemiştir Lale Devri ile saraya giren resimli kitaplar minyatürü etkilemiştir Artık minyatürde yeni konulara yer verilmektedir Topkapı kitaplığında yer alan 'Konaklayan Yolcular' adlı bir albüm resimde arkadaki arka sıralanmış regarenk tepelerin arasına serpiştirilen ağaçlar ile minyatürcü üçüncü boyutlu bilinçle aramıştır Figürlerin herbiri ayrı bir hareketlilikle mekâna rahatça yerleştirilmiştir Mekan duyarlılığı göze çarpmaktadır 18 yy Türk resmi daha başka bir üslup özelliği gösterir Sultan Ahmet III Ün nakkaşbaşısı Levni, padişahın çocukları için düzenlenen sünnet düğünlerini konu olarak aldı Levni'nin resimlediği Surname'de tüm ölçüler değişti 1720' de Vehbi göre yazılan Surnamede'de bulunan Levni'nin resimleri, Nakkaş Osman' ınkiler gibi iki sayfada tamamlanır Levni'nin Surnamesinde anlaşılmaz bir dağınıklık göze çarpar Levni, kendi sanat anlayışını gösteren bir armoni kurar ve olağan minyatürün sağlam yapısından ayrılır Levni'nin Surnamesinde ırk tiyatrosunun ve soytarılık sanatında da geliştiği görülür Levni ( Edirneli Abdül Celil ) 18 yy'ın toplumsal yaşayışını bir düğün şenliği içinde vermeye çalıştı ​ 81549303752 81549303752 minyatursanati5c587fe69a683minyatursanati5c587fe69a683 http:wwwturkresmicomresimler9 Okmeydanı SÜRNAMEİ VEHBİ Topkapı Sarayı Kitaplığı A3593 s 10 a 1720 c 172030 ​ Levni minyatür resmin yalnız Osmanlı çevresinde tüm islam dünyasının en büyük temsilcisi Levninin resimlerindeki Türk karakteri de benzer ölçüde İslami resmin klişesi bağlarından koparak doruğa ulaşmıştır Surnamei Vehbi minyatürleri tüm geleneksel unsurlara karşın yeniliklerle doludur Rengarenk kayalıklar, yerini yumuşak kenar çizgilerine bırakmıştır Gökyüzünün mavisi doğaldır 91549303752 91549303752 minyatursanati5c587fe8ce6d6minyatursanati5c587fe8ce6d6 http:wwwturkresmicomresimler10 Padişahın Okmeydanına Gelişi, SURNAMEİ VEHBİ, Topkapı Sarayı Kitaplığı,A3593s1 3b17201930 ​ 18 yy ın şema dengesini yitirerek gözleme mahalli renk ve doğaya yönelen espirisi bu III Ahmet Surnamesi'de denilen eserin resimlerine yansımıştır Gölgelerini yere vurmuş, açıklı koyulu yeşillere boyanmış ağaçlar önceki yüzyıllardaki minyatürlerde en minik damarına değin tamamlanmış ağaçlarda çok farklıdır Levni xfUid201949303752 01549303752 minyatursanati5c587feb0d4a1minyatursanati5c587feb0d4a1 http:wwwturkresmicomresimler20 Haliçte Misafir Etme SURNAMEİ VEHBİ Topkapı Sarayı Kitaplığı A 3594 s 92b (ayrıntı) 172030 ​ III Ahmet'in abartılı çevresi içinde canlandırılan dağıtılmış minyatürleri Levni'in tek erkek ve bayan figürleriyle, sazendeler gibi grup tasvirleri Osm Resim sanatında beliren büyük gözlem ve hakikat değerleri taşıyan yeni bir anlayışı ortaya koyar Haliç'te Misafir Etme adlı bu Levni minyatüründe köşkler ve bahçeler, bir duvarın arkasına yerleştirilerek kompozisyona derinlik kazandırmıştır xfUid211549303752 11549303752 minyatursanati5c587fed41482minyatursanati5c587fed41482 http:wwwturkresmicomresimler21 Haliçte Misafir Etme SURNAMEİ VEHBİ Topkapı Sarayı Kitaplığı A 3594 s 77a (ayrıntı) 172030​ Haliç'te Ağırlama Surnamei Vehbi'den alınan bu minyatürde de yeniden köşkler ve bahçeler, bir duvarın arkasına yerleştirilerek üç boyutluluk etkisi sağlanmıştır xfUid221549303752 21549303752 minyatursanati5c587fef7455cminyatursanati5c587fef7455c http:wwwturkresmicomresimler14 Meyvacıların geçiti SURNAMEİ VEHBİ Topkapı Sarayı Kitaplığı A3594s 159 b 17201930 ​ Meyvecilerin geçitini canlandıran bu minyatürde, sergilenen içi meyve doymuş sepetler dikkat çekicidir Sepetlere dizilmiş elmalar, narlar, incirler, erikler, oylumlu duruşlarıyla yeni bir fotoğraf dilinin ilk belirtileri olmuştu Cansız Doğa Resmi kompozisyonlarının başlangıcı buradadır diyebiliriz 18 asır boyunca kitap ve albüm resimlerinde gerçekleştirilen üslup denemelerini iki açıdan değer biçmek gerekir: Figür işleyişinde ve mekan düzenlemesindeki denemeler Bu dönemin örnekleri, aslında Levni ve Buhari gibi Türk nakkaşlarının, figür denemelerinde minyatür estetiğinden ayrılmadıklarını göstermiştir Figür işleyişindeki aşamaların daha fazla sayıda hazırlanan albüm resimlerinde ve portrelerde yabancı ve azınlık ressamlar göre gerçekleştirildiği ortaya çıkmıştır Oysa minyatürlerin anında hepsinde keskin olan bakış açısı denemeleri Türk resim sanatının gelişim çizgisinde daha kayda değer bir noktayı belirler: Sanatçılarımız üçüncü boyutu bilinçle araştırmışlardır Önceleri minyatürlere ekledikleri doğa kesitlerinde araştırdıkları ışıkgölge ve bakış açısı gibi yenilikleri, sonraları görünüm kompozisyonlarında uygulamaya koymuşlardır bu nedenle erken tarihlerde minyatürlerde ve el sanatı örneklerinde dikkati çeken görüntü resimleri, Türk fotoğraf sanatında bir test dönemi yansıtır Lale devrine ait bir minyatür Topkapı sarayı kitaplığındaki 1728 tarihli Hamsei Atai'den bir savaş sahnesi Lale devrinin öteki minyatürlerinde de görülen sağlam mekan anlayışı bu minyatürde de kendini gösterir Önde geleneksel minyatür tekniği görülür Sünger kayalar ve tek bir düzleme sıkıştırılmış atlılar vardır Arka planda ise öndeki figürlerdeki canlı, aydınlık renkler yerini pastel tonlara bırakmıştır Arkadaki planda görülen sırt sırta dizilmiş yapılar ve öbür düzlemlere yerleştirilmiş ağaçlar ara sıra mekan düzenlemesidir xfUid231549303752 31549303752 minyatursanati5c587ff1a7887minyatursanati5c587ff1a7887 http:wwwturkresmicomresimler12 Boğaziçinden görünüş, DERVİŞ HASAN EYYUBİ imzalı yazı çekmecesi Topkapı Sarayı Müzesi cY463III Ahmet Dönemi ​ Kağıt oyma tekniğiyle süslenmiş yazı çekmecesi sarayında bulunan Derviş Hasan Eyyubi imzalıdır Çekmecenin kapağındaki Boğaziçi manzarası manâlı bir dönemdir Önde incelik kağıt parçalarından üretilmiş türlü ağaç ve çiçeklerin aralarında avlanan koşuşan bir genç, aslanlar, tavşanlar, geyikler, kuğular vardır Havada uçuşan değişik kuşlar ayrıntıyla işlenmiştir Boğaziçi kıyılarına serpiştirilmiş kasırlar, havuzlu bahçeli pavyonlar, yelkenliler, saltanat kayıkları data ile çizilmiştir Bir yana minyatürcülüğün ayrıntıcı yaklaşımı öte taraftan bir perspektif denemesi dikkati çeker Yalnızca Kayıtlı Üyeler Linkleri Görebilirler 10 Saniyede Kayıt Olmak İçin Tıklayınız xfUid241549303752 41549303752 minyatursanati5c587ff3dba1bminyatursanati5c587ff3dba1b http:wwwturkresmicomresimler17 Bahçeli Köşk ABDULLAH BUHARİ İmzalı lake deri kapağı Topkapı Sarayı Kitaplığı EH 1380 Nolu 172829 tarihli yazmanın cilt kapağı ön yüzü​ Lale devrinde yapılmış bir deri kapağı Lake tekniğiyle üretilmiş bu cilt kapağında Bahçeli köşk Abdullah Buhari imzasıyla anlatırlır 1729 tarihli bu deri kapağında yeni teknik ve üslup denemeleri vardır Bu minyatür ön kapakta yer alır Madalyon bir çerçeve vardır Bahçeli bir kıyı kasrı canlandırılmıştır Duvarla kenarlı bir bahçenin ortasında fıskiyeli havuzlar ve çiçek tarlaları arasına yerleştirilmiş bir bahçe pavyonu yer alır İki yanındaki yapılar derine doğru artan bir şekilde daralan çizgiler oluştururlar İlkel de olsa bir bakış açısı denemesi yapılmıştır xfUid251549303752 51549303752 minyatursanati5c587ff61a795minyatursanati5c587ff61a795 http:wwwturkresmicomresimler18 Dere Kenarında Evler ABDULLAH BUHARİ İmzalı lake cilt kapağı Topkapı Sarayı Kitaplığı EH 1380 Nolu 172829 tarihli yazmanın arka yüzü​ Lake cilt kapağının arkası Dere kenarındaki Evler anlatılmıştır Abdullah Buhari her yönüyle denemeci bir sanatçıdır tepelerin arasından kıvrılarak akıcı ırmağın iki yanında minik ev kümeleri, tepeler, ağaçlar yerleştirilmiştir Irmağın üzerindeki köprünün çizimindeki galibiyet minyatür geleneğinden tepelerin arasına sıkıştırılmış köy görünümü kompozisyona boyut kazandırmıştır Abdullah Buhari' nin bu iki devlete ait bununla birlikte, Türk resminde tanıdık en erken tarihli figürsüz görünüm kompozisyonlarıdır xfUid261549303752 61549303752 minyatursanati5c587ff84daa2minyatursanati5c587ff84daa2 http:wwwturkresmicomresimler19 Irmak Kenarında Köşk İstanbul Üniversitesi Kitaplığı RAKKAMEHU MEHMET T2962 nolu yazmanın lake kapağı 11451732 tarihli​ stanbul Üniversitesi Kıtalığında yer alan Rakkamehu Mehmet İmzalı Irmak kenarındaki köşk İmzalı minyatür, 1732 tarihli bir cilt kapağı Ağaçlar ve evler arasından dolanarak büyük bir köprünün altından geçen ırmağın kıyısında iki katlı bir köşk görülür Köprü, sağdaki köşkün giriş kemeri bütün derinliğiyle verilmiştir xfUid271549303752 71549303752 minyatursanati5c587ffa81848minyatursanati5c587ffa81848 http:wwwturkresmicomresimler13 İstanbul'da dış görünüş HASİP Özel Kolleksiyon 175859 tarihli ​ 1758 59 tarih ve Hasip imzalı İstanbul'da dış görünüş adlı bir görünüm minyatürü sağda kat kat çağlayanlar , arasındaki surlar ve açık denizde süzülen gemiler, denizden içeri kıvrılarak akıcı ırmağın kıyısındaki pavyon, değişik düzenlemelerin başarıyla bir araya geldiğini gösterir Gölgelemeler, koyulup açılan renkler, sanatçının batı fotoğraf tekniklerine tanıdık olmayan olmadığını gösterir Yalnızca Kayıtlı Üyeler Linkleri Görebilirler 10 Saniyede Kayıt Olmak İçin Tıklayınız xfUid281549303752 81549303752 minyatursanati5c587ffcb4a81minyatursanati5c587ffcb4a81 http:wwwturkresmicomresimler15 IMustafa İCMAİLİ TEVARİHİ ALİ OSMAN Topkapı Sarayı Kitaplığı ,EH1435,s35 b,178687​ 18yy boyunca minyatürlerde manzaralar böylece yaygınlaşır ki artık padişah portrelerinde bile görülür I Mustafa'nın bu portresi Icmali Tevarihi Âli Osman imzalıdır Topkapı Sarayı Kitaplığından alınmıştır Portrenin altına şerit biçiminde bir gösterme kompozisyonu yerleştirilmiştir xfUid291549303752 91549303752 minyatursanati5c587ffee8d04minyatursanati5c587ffee8d04 http:wwwturkresmicomresimler16 Zenanı Felemenk HUBANNAME VE ZENANNAME İstanbul Üniversitesi Kitaplığı T 5502, s 128a 1793 tarihli​ Enderuni'nin Hubanname ve Zemanname kopyaı Zen anı Felemenk İstanbul Üniversitesi kitaplığı Minyatürde ülkesinin kıyafetini canlandıran figür yöresinin tüm özelliklerini taşımaktadır Bütün zemin manzaradan oluşmuştur Tutkallı boyayla yapılan ve defalarca binmeyen yüzeyler halinde boyanan minyatürlerde, artık ışıkgölgeye yer veren suluboya resmi görünür 01549303752 01549303752 minyatursanati5c588001281c3minyatursanati5c588001281c3 http:wwwturkresmicomresimler25 Köroğlu Çeşmesi SEFARETNAMEİ İRAN Fatih Irk Kitaplığı Ali Emiri Tarih Kısmı no 822 s 22b 1811 tarihli​ Köroğlu çeşmesi ' Sefaretnamei İran 'Fatih Millet Kitaplığı II Mahmut göre İran'a elçi gönderilen Abdulvahhap Efendi ile birlikte dışarı giden Osman Şakir ayrıca resimlediği bu sefaretnamede yolda konakladıkları şehir ve kasabaları en ince ayrıntısına kadar belgelemiştir Bu minyatürde renkler derine doğru gittikçe açılır Yeşillere boyanmış ağaçlar gökyüzünün açık mavisiyle kaynaşarak hava perspektifi uygulanır Ard arda sıralanmış kulübe çizimleri basittir ama çeşmeden akan su resme derinlik kazandırmıştır 11549303752 11549303752 minyatursanati5c5880035babfminyatursanati5c5880035babf http:wwwturkresmicomresimler26 Bakış DİVANI İLHAMİ Topkapı Sarayı Kitaplığı H912 s3b 19 yüzyılın birincil yarısı​ Kitap resmin son örneğidir Topkapı Sarayı Kitaplığında yer alan 19 yy başlarında hazırlanmış bir el yazmasıdır Bir suluboya manzarasıdır Bu deniz manzarasında ince fırça vuruşları, pastel renkler, ışıkgölge ve bakış açısı kullanımı ile batı tekniklerini hakiki anlamıyla uygulayan bir sanatçının emeği vardır 21549303752 21549303752 minyatursanati5c5880058fac0minyatursanati5c5880058fac0 http:wwwturkresmicomresimler24 Kasaba Görünümü DİVANI İLHAMİ Topkapı Sarayı Kitaplığı H912, s 9a 19yüzyılın ilk yarısı​ Bir rumeli kasabası olduğu izlenimi veren bir gösterme resmi Divanı İlhami, Topkapı Sarayı Kitaplığı bir minyatürden çok duvar resmini anımsatır Yemyeşil ağaçlarda ışıklar sararan yapraklar, gökyüzünü kaplayan açık pembe ve mavi tonlar, benzer renklerin öbür tonları Batı resmi eğitimi almış bir usta kadar bilgiyle kullanılmıştır 31549303752 31549303752 minyatursanati5c588007c3617minyatursanati5c588007c3617 http:wwwturkresmicomresimler22 Katmerli Gül Gazeller USTA ALİ ÜSKÜDARİ İstanbul Üniversitesi Kitaplığı T 5650, s 40a 172728 tarihli​ 18 yy boyunca izlenen teknik yenilikleri, çiçek ve meyve resimlerinde de yansır Lale Devriyle birlikte çiçek resimleri yaygınlaşmıştır Katmerli gül, Gazeller, sanatçi Ali Üsküdari, İstanbul Üniversitesi Kitaplığı Katmerli gül, dipdiri bir dalın üstünde tüm canlılığıyla durur Renkler canlı ve parlaktır fakat gölgelemede görülmektedir 41549303752 41549303752 minyatursanati5c58800a034bbminyatursanati5c58800a034bb http:wwwturkresmicomresimler23 Katmerli Gül Gazeller SANATÇI ALİ ÜSKÜDARİ İstanbul Üniversitesi Kitaplığı T 5650, s 32b 172728 tarihli​ Sarayların, evlerin, çeşmelerin, arabaların çiçek ve meyve resimleri ve kabarmalarıyla donandığı Lale devrinde, çiçekler için gazeller yazılı, şiir kitapları dağıtılmış gül, lale, sümbül, karanfil resimleriyle süslenmiştir Katmerli Haşhaş, gazeller, Artist Ali Üsküdari İstanbul Üniversitesi Kitaplığı Haşhaş çiçeği kıvır kıvır yapraklarıyla dipdiri bir dalın üzerinde durmaktadır Gölgelemeyle birlikte canlı ve aydınlık renkler kullanılmıştır 51549303752 51549303752 minyatursanati5c587feb0d4a1minyatursanati5c587feb0d4a1 http:wwwturkresmicomresimler20 Haliçte Eğlence SURNAMEİ VEHBİ Topkapı Sarayı Kitaplığı A 3594 s 92b (teferruat) 172030​ Minyatürde figür 17 yy dan sonra geleneksel yaklaşımdan bir ölçüde kurtulmuştur Zatül Kürsi, ikdal Cuman fi tarih Ehlez Süre, İstanbul Üniversitesi Kitaplığı 17yy 'ın son yıllarında hazır ve içinde ve sabit yıldız ve burçları simgeleyen figürlerin bulunduğu bir el yazmasında, geleneksel kalıplardan büsbütün ayrılan çizimler görülür Bu çıplak bayan minyatüründe cisim çizgilerindeki ve kumaş kıvrımlarındaki çizgilerde göze çarpan ışık gölge uygulamaları minyatür sanatına yabancıdır 61549303752 61549303752 minyatursanati5c58800c49c35minyatursanati5c58800c49c35 http:wwwturkresmicomresimler29 İki kadın ABDULLAH BUHARİ İstanbul Üniversitesi Kitaplığı T9364 nolu albüm s 12a 18 yüzyılın ortaları​ 18 yy ortaları Abdullah Buhari, İstanbul Üniversitesi Kitaplığı İki kadın adlı bu figür çalışması sanatçının saray okulunun sınırlı olanakları içinde gerçekleştirdiği ürkek arayışlara bir örnektir bununla birlikte bu figürler bakımlı bir mekan içinde geleneksel kalıplardan sıyrılmış bir biçimde durmalarıyla dikkat çeker Kadınlardan biri ayakta durmakta, diğeri oturmaktadır Her iki figürde de bir huzur duygusal vardır Buhari'nin görünüm denemeleri, figür çalışmalarından daha reformcu ve başarılıdır 19 yy dan sonradan perspektif ve renklerde ışık etkilerinin ortaya çıkmasıyla minyatür Sanatı ortadan kaybolmaya başlar ve yeni Türk resminin temelleri de bu dönemde atılmaya başlar Ve son dönemin en önemli ustalarından Nusret Çolpan Kendisini Kanuni devrinde yasayan Matrakçi Nasuhi isimli sanatçi çok etkilemis Mimaride Kazandigi disiplin ve görüsten de faydalanarak Minyatüre kendine has bir çizgi ve renk getirmistir Fakat bunu minyatürün genel prensiplerine uyarak yapmaktadir , çalismalarinin tümü eşsiz ve daha önce yapilmamis konulardir 27 yildir Minyatür çalisan sanatçinin yurt içinde ve yurt disinda degisik koleksiyonlarda yaklasik Yaklasik 330 eseri bulunmaktadir  
 
Üst Alt