Son Konu

RTX 3080 ve RTX 3090 kapasitör sorunu ile boğuşuyor

morfeus

Yeni Üye
Katılım
12 Kas 2021
Mesajlar
378,918
Tepkime
0
Puanları
36
Yaş
45
Konum
Rusya
Credits
0
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
rtx-3080-ve-rtx-3090-kapasitor-sorunu-ile-bogusuyor.jpg

1 Eylül’de tanıtılan RTX 3000 serisi ekran kartları, oyuncular tarafından büyük bir heyecan ile karşılanmıştı. Geçtiğimiz günlerde ise, satışa sunulan kartların stokları dakikalar içerisinde tükenmişti. Ancak bütün bu iyi haberlerin üzerine, RTX 3080 ve RTX 3090 ekran kartlarının kapasitör sorunu yaşadığı ortaya çıktı. Sorun sebebiyle oyunlarda çökmeler yaşandığı belirtildi.

Konuyla ilgili birçok firma farklı açıklama yaparken, bu durum markaya ve modele göre değişiyor.

NVIDIA RTX 3080 ve RTX 3090 kapasitör sorunu yaşıyor


NVIDIA tarafından 1 Eylül’de düzenlenen etkinlik sonrası medya ve oyuncular büyük bir beklentiye girerken, işler NVIDIA için gittikçe zor bir hal almaya başladı diyebiliriz. Üst seviye kartlarında bazı sorunlar yaşamaya başlayan kullanıcılar, durumu rapor etmişti. NVIDIA’dan ise henüz resmi bir açıklama gelmezken, üreticiler konuyla ilgili açıklama yaptı.

rtx-3080-ve-rtx-3090-kapasitor-sorunu-ile-bogusuyor-1.jpg
Soldan sağa NVIDIA yönergesi, Zotac TRINITY ve ASUS TUF tasarımı


Ekran kartı üreticilerinden Colorful, ilk olarak 15 Eylül‘de ters giden bir şeyler fark etti ve durumu resmi olmayan bir şekilde email yoluyla iletti. Kartların satılmasıyla birlikte, oyun esnasında çökme sorunları da ortaya çıkmaya başladı. Bugün gelinen noktada, çökme sorunlarının RTX 3080 ve RTX 3090 kartları için kapasitör sorunu olduğu ortaya çıktı. Ekran kartlarının arkasında GPU voltajlarını filtrelemekten sorumlu olan 6 kapasitör mevcut. Filtreleme ne kadar iyi olursa, kartların yüksek frekanslarda sorunlarla karşılaşma olasılığı da o kadar düşük oluyor.

Sorun ilk olarak, oyun sırasında özel tasarım bir kartın 2.0 GHz saat hızının üzerine çıktığında yaşandı. Herhangi bir uyarı olmaksızın çöken oyun, kullanıcılar şaşırttı. Şu ana kadar bildirilenlere göre, sorunun kapasitör seçimleri yüzünden olduğu belirtildi. Normal şartlarda firmalar, kapasitör tasarımı için NVIDIA’nın yönergelerine göre hareket eder. RTX 3080 ve RTX 3090 içinse POSCAP ve MLCC olmak üzere farklı kapasitör çeşidi mevcut. Kart dizayn edilirken tek bir çeşit kompansatör kullanılabileceği gibi, iki türün kombinasyonu da kullanılabiliyor.

rtx-3080-ve-rtx-3090-kapasitor-sorunu-ile-bogusuyor-2.jpg
Sırasıyla TRIO X ve VENTUS modelleri


RTX 3080 ve RTX 3090 kartlarında ortaya çıkan kapasitör sorunu için çözüm henüz net değil. Birçok modelde farklı bir tasarım tercih edilmiş. MLCC kondansatörler ucuz ve küçüktür. Ancak çatlamaya ve piezo etkisine karşı eğilimlidir. Ayrıca sıcaklık konusunda sıkıntı çıkarabilirler. POSCAP ise daha büyüktür ve daha düşük voltaj oranlarına sahiptir. Çatlamaya ve piezo etkisine karşı eğilimli olmadıkları gibi, yüksek sıcaklıklarda daha iyi çalışırlar. Ancak yüksek frekanslarda daha kötüdürler.

Konuyla ilgili açıklama yapan EVGA, kendi kartlarında yaşadıkları sorunun POSCAP kapasitörlerden olduğunu belirtti. 6 POSCAP tasarımının gerçek zamanlı dayanıklılık testlerinden geçemediğini belirten firma, mevcut tasarımı 4 POSCAP ve 20’li MLCC kümelerinden oluşan bir tasarım ile değiştirdiklerini belirtti.

rtx-3080-ve-rtx-3090-kapasitor-sorunu-ile-bogusuyor-3-1.jpg
Değişen ASUS ROG STRIX ve TUF tasarımları


MSI ise GAMING X TRIO ve VENTUS modellerinde tasarım değişikliğine gittiğini belirtti. ASUS ise üretim öncesinde kartlarındaki tasarımı değiştirmiş durumda. GALAX ise sadece 6 POSCAP tasarımını kullandığı kartlarda sorun yaşadığını ve tasarım üzerinde çalışıldığını belirtti. Üreticilerinden Zotac, tüm kartlarında 6 POSCAP tasarımını kullandığını ve ilk olarak sorun yaşayan kullanıcılar ile iletişime geçeceğini söyledi. Colorful’da tasarımda değişikliğe gideceğini belirtirken, INNO3D herhangi bir sorun yaşamadıklarını belirtti.

Tüm bunlara ek olarak, yeni yayınlanan bir güncelleme ile kartların turbo frekans hızlarında kesintiye gidildi. Sorun yaşanan kartlarda geçici olarak bu şekilde çözüm bulunabildi.

 
Üst Alt