bilgiliadam
Yeni Üye
Turk Musikisi Makamları Cargah Makamı
Cargah Turk muziğinde do perdesinin adı ve bu perdede karar kılan makam Batı Muziğinde tam karşılığı domajordur
Karar Perdesi: Cargah Guclusu: Gerdaniye Yedeni: Buselik Seyri: Cıkıcı
Cargah makamında Turk Musikinde cok fazla sayıda eser bulunmamaktadır Az sayıda olan eserlerde ise Hicaz ve Nikriz geckiler kullanılmıştır Ancak ilahiler ve mevlevi bestelerinin coğu cargah makamındadır
Cargah makamının gelenkteki kullanımı farklıdır Gelenekte, Cargah makamı dizisi Saba Makamı dizisi ile buyuk olcude aynıdır (Cargah perdesi uzerinde Hicaz yapar) ancak Saba gibi dugah perdesinde değil cargah perdesinde karar verir 18 YY'da uğursuz sayıldığı icin kullanılmamaya başlanmıştır Daha sonra Saadettin Arel tarafından batıdaki do major karşılığı olarak Cargah (do) perdesinden başlayan ve gelenekte Nigar olarak bilinen dortlu ve beşliler Cargah olarak adlandırılmış, Nigar Dortlusune Nigar Beşlisi elde edilmesiyle ortaya cıkan diziye Cargah Makamı dizisi denilmiştir Gunumuzde Cargah, yaygın olarak Arel sisteminde onerildiği bicimiyle kullanılmaktadır ancak bircok Turk Muziği akademisyeni Cargah makamı dizisi yerine Nigar demeyi, Cargah'ın ise gelenekte kullanıldığı gibi kullanılmasını onermektedir
Durak : Cargah perdesidir
b Seyir : Cikicidir
c Dizi : Yerinde bir Cargah Beslisine, Gerdaniye uzerinde bir Cargah dortlusunun eklenmesiyle meydana gelir
d Guclu : Gerdaniye perdesidir
e Yeden : Buselik perdesidir
f Donanim : Donanima hicbir isaret konulmaz
Dizinin Seyri : Cargah Makami, cikici bir diziye sahip oldugundan, seyre genellikle durak sesi civarindan baslanir Cargah beslisinin seslerinde dolasilarak guclu olan Gerdaniye perdesinde kalis yapilir Guclu uzerinde bulunan Cargah dortlusunun seslerine gecilerek tiz duraga kadar cikilir Tekrar guclu perdesine inilerek asma karar gosterilir Yerinde Cargah beslisinin sesleri kullanilarak Cargah perdesinde karar verilir
Makamin Ozelligi: Agir yapili bir makam oldugundan fazla kullanilmamistir Ancak genellikle bu makamda yapilan eserlere dikkat edilecek olursa, seyir sirasinda sik sik Hicaz ve Nikriz geckiler yapildigi gorulur
Cargah Turk muziğinde do perdesinin adı ve bu perdede karar kılan makam Batı Muziğinde tam karşılığı domajordur
Karar Perdesi: Cargah Guclusu: Gerdaniye Yedeni: Buselik Seyri: Cıkıcı
Cargah makamında Turk Musikinde cok fazla sayıda eser bulunmamaktadır Az sayıda olan eserlerde ise Hicaz ve Nikriz geckiler kullanılmıştır Ancak ilahiler ve mevlevi bestelerinin coğu cargah makamındadır
Cargah makamının gelenkteki kullanımı farklıdır Gelenekte, Cargah makamı dizisi Saba Makamı dizisi ile buyuk olcude aynıdır (Cargah perdesi uzerinde Hicaz yapar) ancak Saba gibi dugah perdesinde değil cargah perdesinde karar verir 18 YY'da uğursuz sayıldığı icin kullanılmamaya başlanmıştır Daha sonra Saadettin Arel tarafından batıdaki do major karşılığı olarak Cargah (do) perdesinden başlayan ve gelenekte Nigar olarak bilinen dortlu ve beşliler Cargah olarak adlandırılmış, Nigar Dortlusune Nigar Beşlisi elde edilmesiyle ortaya cıkan diziye Cargah Makamı dizisi denilmiştir Gunumuzde Cargah, yaygın olarak Arel sisteminde onerildiği bicimiyle kullanılmaktadır ancak bircok Turk Muziği akademisyeni Cargah makamı dizisi yerine Nigar demeyi, Cargah'ın ise gelenekte kullanıldığı gibi kullanılmasını onermektedir
Durak : Cargah perdesidir
b Seyir : Cikicidir
c Dizi : Yerinde bir Cargah Beslisine, Gerdaniye uzerinde bir Cargah dortlusunun eklenmesiyle meydana gelir
d Guclu : Gerdaniye perdesidir
e Yeden : Buselik perdesidir
f Donanim : Donanima hicbir isaret konulmaz
Dizinin Seyri : Cargah Makami, cikici bir diziye sahip oldugundan, seyre genellikle durak sesi civarindan baslanir Cargah beslisinin seslerinde dolasilarak guclu olan Gerdaniye perdesinde kalis yapilir Guclu uzerinde bulunan Cargah dortlusunun seslerine gecilerek tiz duraga kadar cikilir Tekrar guclu perdesine inilerek asma karar gosterilir Yerinde Cargah beslisinin sesleri kullanilarak Cargah perdesinde karar verilir
Makamin Ozelligi: Agir yapili bir makam oldugundan fazla kullanilmamistir Ancak genellikle bu makamda yapilan eserlere dikkat edilecek olursa, seyir sirasinda sik sik Hicaz ve Nikriz geckiler yapildigi gorulur