Son Konu

Mani Nedir? Mani Türleri, Özellikleri ve Örnekleri

teknolojiuzmani

Yeni Üye
Katılım
9 Ocak 2022
Mesajlar
152,799
Tepkime
0
Puanları
36
Yaş
35
Credits
0
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
mani-nedir-ornekleri-1649936864.jpg

Bütün İslam dünyası için son derece değerli bir ay olan Ramazan ayının dini değerinin yanında gelen bir de kültürel yapısı vardır. Kimileri ile sadece Türk - İslam kültüründe karşılaştığımız Ramazan gelenekleri ortasında elbet davulcuların ve söyledikleri manilerin yeri bir diğerdir. Aslında mani, Ramazan davulcularının ritme uygun olarak söyledikleri kafiyeli kelamlardan çok daha fazlasıdır.

Maalesef birden fazla vakit sırf Ramazan ayında hatırladığımız mani, aslında Türk edebiyatı kelamlı kültür geleneğinin en kıymetli anlatı çeşitlerinden bir adedidir. Ülkemizin hangi noktasına giderseniz gidin, o yöreye mahsus eşsiz manilerle müsabakanız mümkün. Bu açıdan baktığımız vakit mani, bizim kültürümüzün ayrılmaz bir kesimidir. Gelin mani nedir biraz daha yakından bakalım ve mani tipleri üzerinden birtakım mani örneklerini görelim.


Mani nedir: Çeşitleri, özellikleri ve örnekleri:

Mani nedir?

Mani özellikleri nelerdir?

Mani cinsleri ve özellikleri

Düz mani

Kesik mani

Yedekli mani

Ayaklı mani

Deyiş

Kirpikli mani

Kıstaklı mani

Mani örnekleri

Mani nedir?

Başta aşk olmak üzere pek çok farklı mevzu hakkında söylenebilen mani, halk edebiyatı cinsinin en küçük nazım biçimidir. Arapça kökenli olan mani sözünün Türkçedeki karşılığı ikili beyit manasına gelen koşadır. Manilerin birden fazla 7 hecelidir ve 4 mısradan oluşur fakat farklı biçimleri de vardır. a, a, b, a halinde kafiyelenir.

Mani özellikleri nelerdir?

091c639dd5a63b9d231f6ccdb419c1acfcb86264.jpeg
  • Maninin divan edebiyatındaki karşılığı tuyuğdur.
  • Manilerin birçok 7 heceli 4 mısradan oluşur.
  • 5 mısradan oluşan ve 5, 8, 10, 14 heceye sahip maniler de vardır.
  • Manilerin kafiye biçimi şu biçimdedir; a
  • a
  • b
  • a ya da
[*]a [*]a [*]a [*]b [*]a [*]Birinci, ikinci ve dördüncü mısra birebir kafiyeye sahipken üçüncü mısrada benzeri bir kafiye aranmaz. [*]Birinci ve ikinci mısra mana olarak birbirine bağlıdır fakat maninin asıl manasını üçüncü ve dördüncü mısralar verir. [*]Maniler birçok vakit aşk konuludur lakin rastgele bir sınırlama olmadığı için pek çok farklı bahiste söylenmiş maniler ile karşılaşmak mümkündür.
Türk edebiyatı kelamlı kültür geleneğinin en değerli anlatı çeşitlerinden bir tanesi olan maninin öne çıkan özellikleri genel olarak bu biçimdedir. Maniler birden fazla vakit halkın bir ortaya geldiği kutlama ya da yas merasimlerinde doğaçlama olarak ortaya çıkmaktadır. Geçmişten gelen sayısız mani olduğu üzere bugün de yeni maniler yazılabilir.

Dört mısradan oluşan manilerin manası konusunda biraz sorun yaşanabilir zira ilk iki satırı genele uysa da uymasa da kendi içinde kıymetlendirmek gerekir. Son iki mısra ise maninin tam olarak manasını verir. Farklı bir açıdan bakmak gerekirse birinci iki mısranın son mısrayı güçlendirmek için söylendiği ve üçüncü mısranın aslında mevzuyu yönlendiren asıl güç olduğunu söylemek mümkün.

Mani çeşitleri ve özellikleri:
  • Düz mani
  • Kesik mani
  • Yedekli mani
  • Ayaklı mani
  • Deyiş
  • Kirpikli mani
  • Kıstaklı mani
edb5f6cfec636761a417d2bf7527e77bc799cdac.jpeg

Düz mani:

Tam mani olarak da isimlendirilen düz mani, 7’li hece ölçüsü ile söylenen 4 mısradan oluşur. En yaygın görülen mani cinslerinden olan düz maninin kafiyeleri cinassızdır. a, a, b, a biçiminde epeyce tanıdık bir kafiye biçimi vardır.

Kesik mani:

Cinaslı mani olarak da anılan kesikli maninin ilk mısrası 7 heceden azdır ve birden fazla vakit anlamsızdır zira birinci mısranın tek maksadı kafiye hazırlamaktır. Hayrat olarak da isimlendirilen kesikli mani şayet bir meydanda söyleniyor ve ‘aman aman’ biçiminde başlıyorsa İstanbul manisi olarak anılır.

Yedekli mani:

Artık mani olarak da isimlendirilen yedekli mani, düz maninin sonuna iki mısra daha eklenmesiyle söylenir. Cinaslı kafiyenin kullanılmadığı yedekli maninin birinci mısrası da manalıdır. Düz maninin sonuna iki mısra daha eklenerek yedekli mani söylenmesinin emeli, anlatımı tamamlamak ya da güçlendirmektir.

Ayaklı mani:

Doldurmalı kesik mani olarak da isimlendirilen ayaklı mani, bir kesikli maninin birinci mısrasının doldurulması ile söylenir. Kesikli maninin 7 heceden az olan birinci mısrasının genel hece ölçüsüne uygun olarak doldurulması ile ortaya ayaklı mani çıkar diyebiliriz.

Deyiş:

İki kişinin karşılıklı olarak atışma halinde söylediği manilere deyiş denmektedir. Genel olarak soru yanıt halinde ilerler. Deyiş söyleyenler bu gösteriyi eğlenceli ve keyifli bir halde yürütebilecekleri üzere karşı tarafı, birbirlerini ya da farklı bir mevzuyu sert formda de eleştirebilirler.

Kirpikli mani:

Kesik manilerde cinaslı kafiye kullanılmadığını söylemiştik. Şayet bir kesikli manide cinaslı kafiye kullanılmışsa artık o kirpikli mani olarak anılır. Kirpikli mani, cinaslı mani olarak da isimlendirilebilir.

Kıstaklı mani:

Kıstaklı mani, yazılış özellikleri bakımından düz mani ile birebir birebirdir. Lakin söyleniş hali farklıdır. Kıstaklı mani saz, kopuz ya da davul üzere bir enstrüman ile çalınan ritim üzerine söylenir. İran Türkleri ve Türkistan bölgesinde kıstaklı mani söylemek son derece yaygındır.

Mani örnekleri:

ad8c72ccb8339b078e7ca9bfef59ed3867207fab.jpeg

Düz mani;

Şu dağlar olmasaydı

Çiçeği solmasaydı

Ölüm Allah’ın emri

Ayrılık olmasaydı

Kaşların ok dedikçe

Kirpiğin çok dedikçe

Pek mi gönlün büyüdü

Sen üzere yok dedikçe

Kesik mani;

Güle naz

Bülbül eyler güle naz

Girdim bir dost bağına

Ağlayan çok gülen az

Boğaza

Derdim çıktı boğaza

Moskof gözün oyarım

Yan bakarsan boğaza

Bağ bana

Bahçe bana bağ bana

Değme zincir kâr etmez

Zülfün teli bağ bana

Karaca

Aldım aşkın tüfeğin

Vurdum bir kaç karaca

Dünyada bir yâr sevdim

Kaşı gözü karaca

Yedekli mani;

Ağlarım çağlar gibi

Derdim var dağlar gibi

Ciğerden yaralıyım

Gülerim sağlar gibi

Her gelen bir gül ister

Sahipsiz bağlar gibi

Derdim var beller gibi

Söylemem eller gibi

Kalbimin hüznü var

Yıkılmış eller gibi

Gözlerimden yaş akar

Bulanmış seller gibi

Ayaklı mani;

Ah o beni o beni

Kahkül örtmüş o beni

Ben yarimi unutmam

Unutsa da o beni

Deyiş;

Adilem sen naçarsın

İnci mercan saçarsın

Dünya deniz olanda

Gönlüm nere kaçarsın

Ağam derim naçarım

İnci mercan saçarım

Dünya deniz olunca

Ben kuş olup kaçarım

Adilem sen naçarsın

La’l ü gevher saçarsın

Ben bir şahin olunca

Yavrum nere kaçarsın

Ağam derim naçarım

La’l ü gevher saçarım

Sen bir şahin olunca

Ben yerlere kaçarım

Adilem sen naçarsın

La’lü gevher saçarsın

Ben azrail olunca

Kuzum nere kaçarsın

Ağam derim naçarım

La’l ü gevher saçarım

Sen azrail olunca

Ben cennete kaçarım

Türk edebiyatı kelamlı kültür geleneğinin en değerli anlatı çeşitlerinden bir tanesi olan mani nedir, çeşitleri nelerdir gibi merak edilen soruları yanıtladık ve en yaygın mani örneklerinden kimilerine yer verdik. Mani hakkındaki fikirlerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz.


 
Üst Alt