Son Konu

Ronesans donemi muzik tarihi hakkında bilgi

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
26
Puanları
48
Credits
-6
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
1517 yuzyıl başları arasındaki donem, uzmanlarca muziğin Ronesans'ı olarak nitelendirilir
Orta Cağ: Orta Cağ, Hıristiyanlığın gelişme yıllarından 15YY başlarına dek etkisini surduren geniş bir donemi kapsarKaranlık Cağ olarak anılması kilisenin bağnaz egemenliğinde dunyasal zevklerden yoksun bırakılmış, kendi ozgurluğu alınmış insanın yalnız olumden sonrasına hazırlık yapan kutsal bir ortama gudumlenmiş olmasını yansıtırOrta Cağ, 1000 yıldan fazla bir sure icinde antik cağ ile Ronesans'ın arasına girmiş ve muziğin surekliliğini kesmiştirBu bin yılda kilise papazları, kilise icine calgısal muziğin girmesini yasaklamıştırKilise'de en kutsal calgı insanın kendi sesidirBu cağda muzik: tek sesli, kutsal, tanrıya adanmış ve duaları ezberletmeye yarayan bir aractırMuzik;
1Koylu Muziği 2Kentsel(Orta sınıf muziği) 3Saray Muziği 4Kilise Muziği diye ayrılır
Ambrosius Ezgileri: Kilise icin bestelenmiş bu ezgiler ulkeye dağıtılıp bunlar dinletilmiştirTek tiptir, tek seslidir, toren melodisi eklindedir

Gregarius Ezgileri: 6Yyda Papa Gregarius, o gune kadar yayınlanmamış tum ilahileri derleyip halk ezgilerinden arındırırCidii bir dinsel muzik geleneğinin oluşmasına neden olurNeumalarla ilahileri kalıcı kılarOzellikleri tek sesli olması, Latince, eşliksiz ve erkek korosu icin, belli bir ritmik duzeni olmayan ezgilerdir

Kastrato: Erkek cocuklarını topla kadın sesi gibi eğiten gelenektirO donemde kadın sesi gunahtırİlk olarak 1565'te Roma'da gercekleşmiştir

Arezzolu Guido: 1030 yılında rahip Arezzo, kilise koro cocuklarına duaları ezberletmek icin bir yol bulurHer yeni sesin, bir oncekinden yuksek başladığı bir halk ezgisi oğretirBoylece gam dizisini, 8 notayı birden sergilemiş olurNeumaları duzenler, belli bir dizgiye yerleştirirBoylece nota ve portre kavramını ilk defa muzik tarihine getiren rahip Arezzo'durBu notaları cocukların ellerine cizerek kolayca anlaşılmasını sağlar

İlk Din Dışı Ezgiler

Orta Cağ'da muzik yapma tamamen kilisenin elindedirGregarius ezgileri giderek populer hale gelmiş, cocuklar okulda ve oyunda bile bu ezgileri soyler olmuşturOysa kilise dışında da halk ezgileri gizliden gizliye yayılmaktadırMuzik artık doğa, sevgi, aşk konularını yavaştan işlemeye başlarKilise baskısından kurtulan bir takım gezginler, hem calarak hem soyleyerek hem de dans ederek gezerlerLatince yerine kendi oz lehcelerini kullanırlarBunlara Traubaddur ezgileri denirCalgıları; arp, lavta ve fidelle'dir

Gotik Cağ: (12 ve 13Yy) Muzik tarihinde en onemli sayılabilecek olay, 9yuzyılda polifoninin ortaya cıkmasıdırPolifoninin ilk donemdeki genel adı orgunumdurOrganumla birlikte birden fazla ses anlayışı gelişmeye başlarİlk deneylerde ses partileri, dortlu ve beşli aralıklarla paralel bir şekilde hareket ederDinsel muzikte cok seslilik ilk defa Paris'teki Notre Dame Kilisesi'nde başlarGotik Donem'de ritim oğesi belli bir duzeye oturtulurEn onemli vokal muzik bicimi motet ortaya cıkar

Motet: Cok sesli eşliksiz(a cappella) koro ile soylenen eserlerdirİyiden iyiye guncel konuları icerirGotik Cağ'da 3'luler, oktavlar, 5'liler sık kullanılmaya başlar3 zamanlı olculerde kullanılır

Ars Nova(Yeni Sanat): 14Yyda kilisesinin tutuculuğuna dayanamayan besteciler gecimlerini sağlamak amacıyla saraylara sığınmaya başlarlarBoylece muzik, din dışı ozellikler taşımaya iyice başlarBu donemde kanon kavramı ortaya cıkarKanon cok sesliliğin gelişmesinde bir başka teknik arac olarak doğarBu donemin en onemli bestecileri Philip de Vitry ve Machout;'tur

Ronesans: Ronesans, batı tarihinin en coşkulu donemlerindendir15 ve 16 yuzyılı kapsayan bu donemde muzikte olduğu gibi her alanda yenilikler yapılmıştırSanatcı bu donemde kilisesin bağnaz baskısından kurtulmaya calışırDunyanın yalnız olumden sonrası olmadığı, bugunun de yaşanmaya değer olduğu algılanırArtık muzikte bu donemde kişisel hisler on plana cıkarOrta Cağ'ın ağır başlı soğuk anlatımına karşılık sıradan insanın duyguları, guncel zevkleri ve doğallığı sıcak bir anlatımla ifade edilirBu donem polifoni'nin altın capı diye anılırİtalya, bu donemde en unlu muzik kentidirBu donemde 9Yydan beri gelişmekte olan vokal polifonik stil doruğuna ulaşırDin dışı muzik onemini daha da arttırırBağımsız calgı stili hemen kendini gosteririHer ulusun kendine ozgu şarkı bicimi ortaya cıkar(İngilizler)Koral, Almanlar(Lied), Fransızlar(Chanson)

İlk defa kromatizm kullanılır ve yine ilk defa nota basımı gercekleşirCalgılar artık insan sesine eşlik etmezCalgısal muzik oluşur ve ayrı bir bicim oluştururBu donemde Madrigal formu gelişmiştirDonemin calgıları org, klavsen, klavikord, fidel, lavta, arp, blok flut, yan flut, trompet, davul, ucgen, ksilofon'dur

Barok Donem(16001750): Barok donem 3'e ayrılırGenc barok, orta barok, olgun barokMuzik tarihinde barok cağı Ronesans ozelliklerinden yola cıkarak 150 yıllık bir akış icinde armoni tekniğinin mukemmele kavuştuğu kantata ve opera gibi sahne sanatlarının filizlendiği, senfoni orkestralarının ilk tohumlarının attığı, Vivaldi Handel, Bach'ın yetiştiği renkli donemdirBarok muzik, İtalyan bestecilerin dunyasından doğar ve onların egemenliğinde gelişir16Yy ortasından 17Yy ortasına dek İtalya, Avrupa'nın en onemli muzik merkezlerini barındıran ulkedirRonesans'la birlikte kilise dışına cıkan sanatcılar artık soylu aileler tarafından desteklenirler ve bu aileler sanat koruyucusu olup muzisyenleri maaşa bağlarlarBarok doneminin muziğini anlatmak icin sececeğimiz ilk sozcuk, kontrast(karşıtlık) olmalıdırBu muziğin her oğesinde karşıtlık oluşurSonorite'de (ses dolgunluğu, yapıtın yuruyuşunde, ritimde, anlatımda ve ruhsal derinlikte karşıtlık vardırSes duzeyinin alcalıp yukselmesiyle (gurluk) muziğin ifade kazanması barok donem boyunca gelişirSes gurluğundeki hareketleri gosteren işaretler ilk kez bu donemde cıkarBarok donem'de bir sonraki klasik cağdaki kadar olmasa da piyano ile forte arasındaki ses mereni anlatım olanaklarını geliştirirArmoni muzik tarihinde ilk olarak akor yapısı ve bağlanışlarına yer verilirEski kontrapunktik veya yatay yaklaşımın yerini armonik ve dikey yaklaşım alırMajor ve minor kavramı gelişirBu donemde 3 buyuk vokal formu olan opera,oratoryo, kantat ortaya cıkar1600'lere kadar vokal muziğin yerini barok cağda enstrumantal muzik alırRonesans calgıları yanında klavsen(cağın en onemli calgısı), klavikord ve org kullanılırTelli calgılardan keman, orkestraya eklenir ve lavta onemini kaydbederB u donemin nefesli calgıları fagot, obua, klarnet, korangle, korno, trompet'tirGenc barok donemin onemli bestecileri Henry Purcell, Archengelo Corelli ve Toreilli'dir

Olgun Barok: Olgun barok doneminde 3 ayrı ulkeden 4 buyuk besteci cıkarFransa'dan Jean Philip Rameau, İtalya'dan Antonio Vivaldi, Almanya'dan Johann Sebastian Bach ve Georg Philip Handel
 
Üst Alt