Son Konu

Logos Ne Demektir? Logos Hakkında Bilgi

bilgiliadam

Yeni Üye
Katılım
16 Ağu 2017
Mesajlar
1,516,397
Tepkime
26
Puanları
48
Credits
-6
Geri Bildirim : 0 / 0 / 0
Logos Ne Demektir? Logos Hakkında Bilgi

Ussal yasa

Logos sozcuğu Yunancada usla kavrama anlamındadır ve duyguyla kavrama anlamındaki ‘pathos’ sozcuğu karşılığında kullanılır Yunanca ‘kavrama’ ve ‘secme’ anlamlarını veren ‘leg’ kokunden turemiştir Kok anlamıyla ilgili olarak us ve bu usa dayanan soz, yasa, duzen, bilgi, bilim anlamlarını da dilegetirir Yunanca legein sozcuğu ‘soylemek’ anlamındadır, bu yuzden Hıristiyan ve İslam tanrıbilimcileri ‘logos’ deyimini ‘tanrısal soz’ anlamında kullanmışlardır

Logos deyimini terimleştiren antikcağ Yunanlılarının en seckin duşunuru Herakleitos’tur Herakleitos’un dilinde, logos, ‘doğa yasası’dır‘; evrendeki duzenliliği, yasalılığı, uyumu o sağlar Bundan da ote o, Herakleitos’un acıklıkla belirttiği gibi bir ‘değişme yasası’dır Herakleitos onu evrensel değişmenin, surekli oluşun yasası olarak ileri suruyor ve bir anlamda tanrısal değişmezliğe karşı cıkıyor Herakleitos’un verdiği anlam, Anaksagoras’ın başkavramı olan ‘nous’ (anlak, zeka)’dan farlıdır Nous bir duzenleyici olarak evrenden once de vardır ve evrene dışarıdan gelir Logos’sa evrenle birliktedir ve bizzat evrensel oluşun icindedir

Platon ve Aristoteles logos deyimini ‘mantıksal temel’ anlamında kullanmışlardır Platon’ a gore bilgi, logos’ta temellenir İdea’lar, hem duşunceler (Yu Logoi) hem de bu duşuncelerin ilksiz ve sonsuz nesne (Yu Onta)’leridir Duşunce’yle nesne arasındaki ozdeşlik bu yuzdendir, yani duşunce nesnesine her ikisi de İdealarda temellendiği icin uygundur

Antikcağ Yunan felsefesinde bu terime tanrısal bir anlam veren Stoacılar olmuştur, onlara gore doğada ickin bulunan tanrısallık koinos logos (Evrensel us)’tur

Yeniplatoncular, ozellikle Philon, bu anlamı guclendirmişler ve onu ‘tanrısal soz’ ve ‘evrensel guc’ deyimleriyle nitelemişlerdir

Hıristiyan tanrıbilimcilerin ‘soz’ anlayışı, Stoa ve yeniplatoncular yolundan gelmektedir Hıristiyan inancına gore logos, insan kılığına giren İsa’da gercekleşen ‘tanrısal soz’dur

Boylelikle ‘evrensel değişirlik yasası’nı dilegetiren Herakleitos’un başkavramı logos, tam karşıt bir anlama donuşmuş olmaktadır Her şey akar, gecer, değişir der Herakleitos; evrende kalıcı olan hicbir şey yoktur Bu surekli evrensel değişirlik logos’ca duzenlenmiştir, ‘logos’ yasasına gore olup bitmektedir

Ortacağ skolastiği, ozellikle Augustinus, logos kavramını ‘tanrısal ışık (eş deyişle bilgi kaynağı, yani bizzat tanrı) anlamında kullanır

Hegel vb gibi yeni idealistlerin evrensel us, evren ruhu, saltık duşunce, kavram vb gibi deyimlerle bizzat tanrı’yı dile getirirler S236, Bk Herakleitosculuk

(Logos, ya da nous vb denilen şey, doğa yasalarıdır Evreni yonettiği sanılan ve tanrı dedikleri şey de aslında doğa yasalarıdır Doğa yasaları, idealistlerin dediği gibi soyuttur, insan duşuncesinden bağımsız olduğu gibi evrenden de bağımsızdır, oncesizsonrasızdır, tıpkı tanrı gibi Ama ozdekcilerin dediği gibi de ne Tanrı’dır ne de tanrısaldır Bu, idealizmle materyalizmin sentezidir, bu, felsefede bir devrimdir
 
Üst Alt